Schiedam en Tilburg winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2023

De Nationale Citymarketing Trofee is gewonnen door de gemeente Schiedam in de categorie tot 100.000 inwoners en gemeente Tilburg in de categorie 100.000 plus inwoners.

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) is een onderdeel van Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en wordt uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee is uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing dat op 15 mei 2023 in Kampen heeft plaatsgevonden.

Winnaar: gemeente Schiedam

De citymarketing van Schiedam moet bijdragen aan het doel om Schiedam duurzaam te profileren als een levendige woon-, werk- en verblijfstad. De basis van de Schiedamse citymarketing is het DNA van de stad: “het distilleercluster met zowel wereldberoemde jenever als gin, de maritieme sector en de veelzijdige creatieve maakindustrie.” Vanaf 2016 gebruikt Schiedam een toekomstgerichte merkstrategie gebaseerd op dit DNA. In de strategie is er ook een merknaam gecreëerd – S’DAM – die wordt gebruikt bij alle citymarketingactiviteiten in de stad (binnen- en/of buiten evenementen). Een recent fenomeen is dat het DNA ook wordt gebruikt in projecten waar citymarketing en placemaking samengaan zoals in het Dutch Distillers District. De citymarketingorganisatie die de merkstrategie uitvoert is Schiedam Partners. Schiedam Partners werkt goed samen met de ‘grote broer’ Rotterdam Partners, vanuit het idee dat Schiedam complementair is aan Rotterdam. De jury waardeert dat Schiedam vasthoudt aan de merkstrategie en dat citymarketing en placemaking meer naar elkaar toe groeien.

Winnaar: gemeente Tilburg

Het doel van citymarketing in Tilburg is meer bekendheid en waardering voor Tilburg bij bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Voor elke doelgroep is een platform opgezet: Ticket to Tilburg voor bezoekers, Center of Tilburg voor bewoners, Make it in Tilburg voor bedrijven, Student in Tilburg voor studenten. De laatste twee doelgroepen hebben prioriteit in de Tilburgse citymarketing. Deze doelgroepen wilt Tilburg meer binden aan de stad. De citymarketingstrategie van Tilburg heeft twee pijlers: ‘kennisstad vol innovatie met maatschappelijke impact’ en ‘beleef Tilburg’. De stad geeft daarom ruimte voor makers, culturele vernieuwers en zinnenprikkelende niches in de stad. Marketing Tilburg heeft het DNA van de stad uitgedrukt als een formule: sociaal x experimenteel = creatie. Marketing Tilburg waakt sinds kort als merkregisseur over de stad en stelt overal de vraag: “wat is hier nu Tilburgs aan?”. Inmiddels zit Marketing Tilburg aan tafel bij de visieontwikkeling voor de binnenstad, en bij belangrijke Tilburgse projecten zoals de ontwikkeling van de Spoorzone, het Museumkwartier en het Stadsforum. De jury waardeert dat de Tilburgse citymarketing wordt gecombineerd met placemaking. Ook ziet de jury dat Marketing Tilburg is uitgegroeid tot dé merkregisseur van Tilburg.

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen worden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën wordt gekozen.

De vakjury bestaat uit Martijn Bulthuis (winnaar 2019), Martin Boisen, Erik Braun, Nina Nomden, Karoline Wiegerink, Anneke Jongerius en Robert Govers.

De genomineerden voor de Nationale Citymarketing Trofee 2023: 

Gemeenten met 100.000+ inwoners

  • Gemeente Almere
  • Gemeente Den Haag
  • Gemeente Deventer
  • Gemeente Tilburg

Gemeenten tot 100.000 inwoners

  • Gemeente Den Helder
  • Gemeente Schiedam

Ongeveer 130 (city-)marketeers, beleidsmedewerkers, adviseurs, studenten en belangstellenden hebben aan het Nationaal Congres Citymarketing deelgenomen. Het thema was De Stad & het Water. Inspirerende sprekers, veel interactie en actuele onderwerpen zorgden voor een dynamische dag.

Bron en meer informatie: www.netwerkcitymarketing.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *