Duurzaamheid als marketinginstrument

Tijdens de GreenKey bijeenkomst in Amersfoort op 10 februari jongstleden, verzorgde het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen een workshop over duurzaamheid. Duurzaamheid als onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO): is het een hype of noodzaak?

foto Camping De Berenkuil

Wendy Weijdema, senior marketing consultant bij het NBTC, nam het publiek mee aan de hand naar de wereld van duurzaamheid en marketing in toerisme. Hoe onderscheid je jezelf op het gebied van duurzaamheid? Voor wie doe je dat? En hoe duurzaam moet het eigenlijk zijn?

Naast de toelichting op consumentenonderzoeken gaf Weijdema ook een overzicht van de tien meest actuele ontwikkelingen in duurzaam consumeren voor de vakantie- en reisbranche:

  1. Eco-reizigers worden groener; richt je op de juiste consument
  2. The Green Price Point; maak het groen concreet
  3. Duurzaamheid “Needs Work”; help uw gasten
  4. The Green Leadership Vacuum; onderscheid en bewijs
  5. Green Skepticism: The Need for Certification
  6. Business Travel: a step backwards —for now
  7. Meeting and event planning: a promising sector stalls
  8. Disaster = Opportunity for Voluntourism
  9. Reizigers beïnvloeden elkaar — Advertenties steeds minder
  10. Terugkeer van de reisagent?

…in het vervolg van de presentatie gaat Weijdema vervolgens in op enkele praktijkvoorbeelden die zich duidelijk en zichtbaar onderscheiden met hun duurzame aanpak.

Bekijk de hele presentatie op www.nbtc.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *