MAPIC is de jaarlijkse vakbeurs voor commercieel vastgoed in Cannes. Een evenement waar eigenaren van vasdtgoed proberen huurders te vinden voor hun beschikbare vierkante meters. Er is daarnaast ook volop ruimte om nieuwe ontwikkelingen te bespreken op de diverse kennisbijeenkomsten. Bart Dohmen (TDAC) was daar aanwezig als spreker en bezoeker en geeft zijn impressie.
Aangezien commercieel retailvastgoed zoals shopping malls en winkelstraten steeds diverser wordt ingevuld, speelt MAPIC hierop in. Sinds ongeveer 7 jaar heeft men dan ook een evenement genaamd LeisurUp gekoppeld aan MAPIC, met als doel om de wondere wereld van leisure te koppelen aan de vastgoedmarkt. En het lijkt erop dat het begint te werken.
Toen ik zo’n ruim 20 jaar geleden voor het eerst MAPIC bezocht, keek ik mijn ogen uit. De enorme stands van vastgoedeigenaren probeerden je te lokken met champagne en kaviaar om je te informeren over hun beschikbare vierkante meters. Met mijn achtergrond in leisure voelde ik me een vreemde eend in de bijt en men was dan ook totaal niet geïnteresseerd in mijn leisure verhaal.
Ik herinner me dan ook nog goed mijn eerste keer op het podium in Cannes: Een prachtige setting met grote jachten in de achtergrond, maar met slechts vijf mensen in de zaal, waarvan één de persoon die mij had uitgenodigd. Bovendien was het de enige leisure-sessie op MAPIC dat jaar.
Tegenwoordig is MAPIC inderdaad meer een mix van verschillende stakeholders geworden welke tezamen als doel hebben de shopping mall en highstreet markt te verbeteren. Hoewel veel vastgoedeigenaren nog steeds vanuit een traditioneel model van vierkante meters verhuren denken, is er een groeiend aantal bezoekers dat luistert naar de presentaties van specialisten in leisure en food & beverage. Tijdens de afgelopen editie waren er maar liefst acht leisure-sessies, elk met ongeveer honderd toehoorders. Daarnaast was er een Leisure Workshop, waarbij vastgoedverhuurders en leisure-professionals via rondetafeldiscussies concrete vragen en uitdagingen bespraken. Elk jaar zie ik meer mensen uit de vastgoedhoek deelnemen aan deze sessies, wat laat zien dat de interesse groeit.
Vastgoedbedrijven hebben vooral veel belangstelling voor leisure-operators
Is MAPIC interessant voor elk leisurebedrijf? Niet per se. Het evenement werkt vooral goed voor operators. Vastgoedaanbieders hebben namelijk een voorkeur voor partijen die bereid zijn om attracties voor eigen risico te exploiteren. Ik zie dan ook een duidelijke verschuiving in het type leisurebedrijven dat naar MAPIC komt. Waar de eerste edities van LeisureUp vooral veel attractieleveranciers en ontwerpers aantrokken, zijn het tegenwoordig vooral exploitanten van leisure aanwezig. Dit jaar waren zij goed vertegenwoordigd. Veel van hen gaven aan tevreden te zijn over de contacten die ze hebben gelegd. Ik was vooral onder de indruk van enkele nieuwe verfrissende maar bewezen concepten en de bereidheid van operators om zelf financiering voor nieuwe locaties te regelen. Een voorbeeld: Paradox Museum Paris – een belevenis met visuele illusies
Al met al denk ik dat, ondanks dat de vloeroppervlak weer kleiner was dan voorheen, MAPIC dit jaar een succes was. De meeste reacties van de aanwezigen waren positief, zowel vanuit de vastgoedhoek als de aanwezige leisure mensen. MAPIC lijkt langzaam zijn sweetspot te vinden in het maken van connecties tussen leisure operators en vastgoedpartijen.
Meer informatie: www.leisurup.com
Met dank aan (auteur van dit artikel) Bart Dohmen, TDAC