House of Karts in Utrecht heeft een nieuw concept ontwikkeld rond de kartbaan; er is een spelvorm aan toegevoegd, waardoor het wezen van de attractie is gewijzigd. Het gaat niet meer om de snelste ronde, maar om het scoren van punten – zoals in een computerspel.
“Het voordeel van deze transitie is dat het kartspel voor een veel bredere doelgroep interessant is.” Vertelt co-founder Joelle van der Pol. De nieuwe kartattractie werd volledig in eigen huis ontwikkeld, met medewerking van BMI leisure voor de automatisering en The Grid Racing voor het ontwikkelen van de drift Karts. Door problemen met de levering van onderdelen is de definitieve opening van de attractie voorlopig even uitgesteld.
Wat maakt deze nieuwe attractie onderscheidend
De spelvorm – van racen naar gamen
Karten is van oorsprong een spelvorm voor snelheidsduivels. Niet voor niets zijn vele Formule 1 coureurs in de kartwereld met hun carrière gestart. Met de kartbaan in House of Karts is een compleet andere beleving gerealiseerd. Het gaat niet langer om de snelste ronde, maar om het verzamelen van punten en het hinderen van de andere spelers.
Op de kartbaan zijn diverse tegels ingebouwd waarmee je eigenschappen kunt verdienen; ‘speed-up’, ‘attack’; en ‘defence’. Er is ook een tegel die je moet vermijden, want die vertraagt je snelheid.
Bediening van de kart
De complete bediening van de elektrisch aangedreven kart bevind zich op het console van je stuur. Dus niet alleen sturen, maar ook remmen en gas geven. Hierdoor wordt de kart ook breder toegankelijk voor mensen met een beperking. Op het stuurconsole vindt je ook een beeldscherm waarop je de spelvorm kunt volgen en de knoppen om het spel te spelen: boosters, rakketten en een schild ter bescherming.
Drift karten
De achterwieltjes lijken op die van een supermarktkarretje, ze kunnen zwenken, waardoor je kart lastiger te besturen is en je soms een pirouetje maakt. Het drift karten zorgt er ook voor dat de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Daarmee wordt nog eens onderstreept dat het niet gaat om de snelste rondetijden.
Belevingsomgeving
Via projectietechniek en een koptelefoon in je helm (geluidseffecten zijn nog in ontwikkeling) wordt de beleving compleet gemaakt. De kartbaan heeft ook een eigen mascotte gekregen; de wasbeer Rascal.
Centrale aansturing
De karts zijn voorzien van beacons voor locatiebepaling. Die beacons worden niet alleen gebruikt om het spel te spelen, maar ook om de maximale snelheid op specifieke baanvakken te kunnen reguleren. Bij een ongeluk of opstopping kunnen de karts vanuit een centraal controlepunt worden stopgezet.
Commercieel interessant
Veel Family Entertainment Centers hebben een kartbaan in hun assortiment opgenomen. Nadeel is dat een kartbaan relatief veel ruimte inneemt. Deze game-kartbaan van House of karts heeft slechts 25% van het oppervlakte nodig van een standaard kartbaan. Voorlopig wordt er op deze baan gereden met 20 karts.
De toevoeging van een spelvorm zorgt voor een extra dimensie. Onze (pretwerk.nl) deskundige ter plekke, Rick Visscher (BCE Leisure), die o.a. nieuwe interactieve spelvormen rond bowlingbanen in Nederland ontwikkelde, herkent de meerwaarde: “Deze ontwikkeling past perfect in de trend van gamificatie van traditionele sporten. Ze hebben dit zeer professioneel aangepakt, al zijn er nog wel enkele details te verbeteren. Door een spelvorm aan het karten toe te voegen verbreed je de doelgroep. Kartraces worden normaal alleen gewonnen door lichtgewicht mensen. Nu maken veel meer mensen een kans op succes. Je zou ook levels kunnen inbouwen, zodat je het spel naar een hoge niveau tilt en daarmee het herhaalbezoek kunt stimuleren.”
Een kartsessie van 10 minuten wordt aangeboden voor € 17,50. (twee voor € 30,00) Het animo is volgens Van der Pol nu al (vóór de officiële opening) bijzonder groot: “Voor de komende maanden zijn er al ruim 7000 tickets verkocht en vooral de tijdslots in het weekend zijn al bijna volgeboekt. Je ziet dat er vaak meerdere sessies worden geboekt, of een combinatie wordt gemaakt met een van onze andere activiteiten in het gebouw, zoals bijvoorbeeld bijlwerpen.”
Techniek
De attractie maakt gebruik van beacons om de locatie van de kart te bepalen. Dat moet vrij precies gebeuren om het spel goed te laten werken. De locatiebepaling wordt ook gebruikt om op een centraal scherm de locatie van de karts op de baan te laten zien. Zo kan het publiek het spel ook volgen. Zie ook ons eerdere artikel over een andere game kartvorm in Londen; Chaos Karts, waar gebruik gemaakt wordt van projectietechniek om het spel vorm te geven.
Enkele technische details van de karts:
- Afmeting: 83CM breed, 140CM lang
- Topsnelheid begrensd: 25 km/u
- Topsnelheid onbegrensd: 55 km/u
- Chassis: chromoly buizenframe
- Aandrijving: volledig elektrisch, 1,5kW hub motor
- Motor: Elecrisch met verwisselbare accu
- Stuur: display, gameknoppen, gas, rem
- Veiligheid: helm, rolkooi, gordel
- Software: BMI Leisure
- Fabrikant: The Grid – Racing
- Hardware: Para Parachute
Toekomstplannen
De gaming-kartbaan in het Utrechtse House of Karts is in eerste instantie exclusief voor deze locatie ontwikkeld. Joelle van der Pol: “Deze baan hier in Utrecht is nog maar het begin. Je kunt het zien als het eerste level. Hierna willen we eenzelfde baan openen in Amsterdam, zodat daar level 2 kan worden gespeeld. En wie weet gaan we daarna ook internationaal.” Of het bedrijf zelf in het buitenland van start gaat of er een franchiseformule van gaat maken is nog onderwerp van gesprek. “Eerst willen we zo veel mogelijkmensen hier in Utrecht kennis laten maken met dit avontuur.”
Meer informatie: www.houseofkarts.com