Golfsport wil nieuwe doelgroepen aanspreken – en neemt afscheid van het elitaire imago

De Nederlandse Golf Federatie (NGF) ziet kansen om de golfsport nog verder te laten groeien in Nederland. Om nieuwe doelgroepen aan te spreken wil men als eerste van het elitaire imago af met de campagne ‘Ruil-je-rode-broek-in-weken’. Maar dat is niet de enige aanpassing die nodig is om een nieuw publiek op naar de golfbaan te trekken.

De golfsport in Nederland groeit nog altijd gestaag. In april 2022 telde de NGF 410.000 golfers – en dat waren er 15% meer dan 1997. Procentueel steeg het aantal golfers tussen 21 en 30 jaar het hardst, met maar liefst 81%. De groei is evenredig terug te vinden bij zowel de mannen als de vrouwen; de verhouding man-vrouw blijft gelijk op circa 32%.

De NGF zet met campagnes in op het laten groeien van de golfsport onder meisjes en vrouwen. Van alle geregistreerde golfers in Nederland (ongeveer 410.000) is slechts 0,8 procent een meisje in de leeftijdscategorie tot 18 jaar. Bij de jongens ligt dat percentage op 2,2. Het gemiddelde aantal junioren in Europese landen is een stuk hoger: 8%. Het percentage volwassen vrouwen dat in Nederland golft scoort aanzienlijk beter: 32%. De NGF heeft de ambitie om in de komende jaren naar 40% toe te groeien.

Elitair imago

Uit een recent onderzoek van de NGF naar motieven om de sport niet te beoefenen bleek dat vooral het elitaire imago een drempel vormt. Met een mediacampagne ‘Welcome to the Club’ met de boodschap dat iedereen van harte welkom is waarbij de ‘ruil je rode broek in weken’ onderdeel van is treedt de bond naar buiten.

“Golf staat bekend als kaksport”, zegt Daniëlle Wallet, marketing directeur van de Nederlandse Golf Federatie. “De rode broek staat symbool voor het beeld dat veel mensen van de sport hebben. En dat beeld schrikt nieuwe leden af.”

De campagne ‘Welcome to the club’ is al in mei van dit jaar gestart. Er is zowel lokaal als landelijk mediaruimte ingekocht waarbij de NGF lokaal wil converteren naar Probeer Golf en Golfstart.

Meer informatie: www.golf.nl/welcome en www.ngf.nl/welcome

Aanpassingen in lidmaatschapmodel

Maar ook richting de clubs wordt een ondersteuningscampagne gelanceerd. Er zijn immers meer knoppen waar de marketeer van een golfclub aan kan draaien om meer leden te werven. Wallet: “Wij adviseren clubs om te differentiëren in lidmaatschappen op basis van aantal rondes, zodat je betaalt voor wat je speelt. Een onbeperkt lidmaatschap is namelijk niet duur als je vijf keer per week speelt. Jonge mensen hebben vaak de behoefte om minder rondes te spelen, daar speel je met differentiatie op in. Daarnaast kan je ook greenfeespeler zijn; je bent dan registratielid en betaalt altijd per ronde die je speelt.”

Bron en meer informatie: www.ngf.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *