De Nationale databank voor Toerisme, Recreatie & Cultuur (NDTRC) wordt vanaf 1 januari 2021 niet meer centraal georganiseerd. De NDTRC werd in 2007 opgezet door o.a. VVV Nederland om als centrale database te dienen voor informatievoorziening in de vrijtijdssector.
Techniek werd ingehaald
Inmiddels is de techniek van de NDTRC ingehaald door andere online mogelijkheden. Dat luidt volgens VVV Nederland het einde van het NDTRC-tijdperk in: “Elke organisatie heeft zijn of haar eigen strategie omtrent digitale marketing en tooling. In de markt zijn inmiddels meerdere technologische oplossingen voorhanden. De centrale database is dan ook niet meer een noodzakelijke tool voor destinatie marketing organisaties. Vanaf 2021 zal de database dan ook niet meer centraal gebruikt worden.”
Een terugblik
De centrale doelstelling staat nog altijd vermeld op de website van VVV Nederland – als onderdeel van het pakket voor een VVV-licentie:
De Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur/Uitgaan (NDTRC) is de grootste online toeristische database van Nederland met een invoer,- opslag- en exportmodule. De databank is specifiek ontwikkeld voor en met de VVV- en destinatie marketing organisaties en is dé centrale verzamelplaats van toeristische content. Dankzij deze database zijn de VVV’s en DMO’s in staat om ’s lands grootste en meest actuele vrijetijdsaanbod over te brengen op de consument, bijvoorbeeld via talloze regionale en plaatselijke VVV websites of informatiezuilen (VVV i-punten). Maar ook op landelijke schaal via de website vvv.nl. Eenmaal ingevoerd in de NDTRC kan de data via talloze digitale kanalen worden ontsloten.
De database was in eerste instantie niet bedoeld om consumenten zelf te laten zoeken naar uitjes of evenementen. De aangesloten kantoren kregen dankzij de aansluiting een voorsprong in kennis. Later konden ook andere partijen een abonnement afsluiten op de informatie uit de database. Een ontwikkelaar van de Database infrastructuur, Braxwell, omschrijft het project op de website als ‘De Funda van de vrijetijdsvoorziening’
In de loop der tijd werd de informatie ook steeds meer via de lokale en landelijke VVV-websites beschikbaar gesteld aan consumenten.
Vanaf het begin heeft de database enkele witte vlekken gehad in regio’s waar er geen aangesloten VVV’s waren, die de database up-to-date konden houden. Een grote partij die meedeed aan de NDTRC was Amsterdam Marketing – met uitgebreide toeristische informatie over de populaire hoofdstad.
Meer informatie: www.vvvnederland.nl