Wallonië is bezig aan een opmerkelijke toeristische ontwikkeling

In Nederland vernemen we vooral veel over de toeristische ontwikkelingen in Vlaanderen. Met de kust en de kunststeden hebben zij ook mooie toeristisch troeven in handen. De laatste jaren is ook het Waalse deel van het land volop bezig met mooie nieuwe recreatieconcepten. “Recreatieve projectontwikkelaars ontdekken de kansen in deze regio.” vertelt Kim de Lescluze van Destination Wallonia.

Glamping Cocoon Village bij de Grotten van Han

Kim, geboren in Antwerpen (Vlaanderen), heeft haar hart verloren aan dit landsdeel met veel groen en bijzondere cultureel erfgoed. Kim werkt al 10 jaar in Wallonië, o.a. als Event Manager voor de Grotten van Han en ze is echt verliefd op de regio. Recent Lanceerde Kim een nieuw initiatief: “Er is duidelijk nood aan één overkoepelende organisatie voor alles wat Wallonië te bieden heeft. Daarom is Destination Wallonia geboren.” Voor Pretwerk.nl was dit een mooie aanleiding om Kim te vragen naar de stand van de toeristische ontwikkelingen.

Welke toeristische ontwikkelingen constateer jij in Wallonië?

De Lescluze: “De laatste jaren wordt er veel geïnvesteerd in Wallonië. Luxe resorts en B&B’s, Glampings en grote hotels rijzen als paddestoelen uit de grond. Maar ook de kleine, regionale producenten doen veel moeite om hun producten op een leuke manier in de kijker te zetten. Brouwerijen, wijngaarden, boerderijen, chocolatiers, kaasmakers, noem maar op, overal in Wallonië kan je ze bezoeken én proeven natuurlijk. En er is sprake van een mooie kwaliteitsimpuls bij vele bedrijven.”

Op welke doelgroepen richten ondernemers in deze regio zich vooral?

De Lescluze: “De ondernemers richten zich voornamelijk op Vlamingen; maar ook op Nederlanders. Deze laatste doelgroep heeft de weg naar Wallonië weer helemaal terug ontdekt. Voornamelijk wat B2B betreft: Bedrijven die hun personeel willen bedanken en een roadtrip met allerlei leuke teambuildings organiseren. Meestal met 1 of 2 nachten op een bijzondere locatie of landgoed (glamping, kasteel, vierkantshoeve…)

We merken dat er ook uit andere Europese landen wat meer vraag komt. De Italianen bijvoorbeeld, die voorheen veelal richting het Oosten trokken, focussen nu meer op onze Westerse landen. Dat heeft deels te maken met de oorlog in Oekraïne.”

Kun je een paar voorbeelden geven van recente vernieuwende projecten in de regio?

En de meest recente ontwikkeling: Intentieverklaring getekend voor Legoland Resort in Belgisch Charleroi in 2027

Aandacht van investeerders

De Waalse regio trekt ook steeds meer investeerders van buiten Wallonië. Een bekende investeerder is Marc Coeckec(uit Vlaanderen) die o.a. veel investeringen in en rondom Durbuy heeft gedaan, maar ook participeert in het prachtige dierenpak Pairi Daiza. Ook Nederlandse ondernemers weten de weg naar Wallonië te vinden. In het verleden vestigden zich hier vooral veel liefhebbers van buitensport. Inmiddels het de scope verbreed tot ook andere recreatieve concepten.  

Voor ondernemers die zich willen oriënteren op Wallonië als vestigingslocatie heeft Kim de Lescluze nog een tweetal tips voor mensen die de toeristische regio zakelijk goed kennen:

Meer inspiratie: https://www.destinationwallonia.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *