NBTC gaat samenwerken met Airbnb

NBTC Holland Marketing en Airbnb starten – voor het eerst – een gezamenlijke promotiecampagne om meer toeristen naar Nederland te trekken. Het gaat om een online bannercampagne in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Duitsland. Op de grootste landelijke nieuwssites worden Airbnb-slaapplekken in Utrecht en Den Haag gepromoot. NBTC is daarmee de eerste nationale toeristische organisatie (NTO) die samenwerkt met Airbnb.

slaapkamerSocial traveling
Social travelling is een ontwikkeling die doorzet en steeds meer invloed op het zoek- en boekgedrag van internationale gasten uitoefent. Een groeiende groep reizigers is meer en meer op zoek naar ‘leven als een local’. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Om ons marktaandeel uit te breiden en zelfs te behouden, is het van belang om nieuwe initiatieven op de voet te volgen en te ondersteunen waar deze van toegevoegde waarde zijn voor het inkomend toerisme. Airbnb voorziet in de behoefte van een groeiende groep reizigers, vandaar dat wij graag met ze samenwerken. Gezamenlijk willen we ervoor zorgen dat de nieuwe groep reizigers een ‘leven als een local’ ervaring kan opdoen.”

Spreiding van bezoekers
In het Toekomstperspectief Destinatie Holland schetst NBTC de verwachting dat er in 2025 16 miljoen buitenlandse gasten in Nederland kunnen verblijven. Deze groeiende bezoekersstroom in combinatie met beperkingen in het beschikbare aanbod leiden ertoe dat spreiding in tijd en ruimte meer aandacht vraagt. “Airbnb biedt goede kansen voor het spreiden van bezoekers in tijd en met name in ruimte. Immers, de kans dat je van de gebaande paden gaat op aanraden van een gelijkgezinde of ‘lokale vriend’ is groot. Deze samenwerking levert toegevoegde waarde op voor de bestemming Holland in een groot en groeiend concurrentieveld”, aldus Vranken.

Innovatie en sharing economy
Airbnb is een online marktplaats waar reizigers online of via hun smartphone accommodaties kunnen boeken. Even Heggernes, country manager Nederland Airbnb: “Wij zijn blij met deze unieke samenwerking. NBTC laat hiermee zien dat zij betrokken zijn bij de groei van de ‘sharing economy’ en dat ze voorop lopen op het gebied van innovatie. De gasten van Airbnb verblijven op plekken waar de locals leven en willen authentieke ervaringen opdoen. Ze brengen hun tijd vaak door in de lokale buurten en maken daar gebruik van de voorzieningen. Op die manier zorgt Airbnb ervoor dat het toerisme zich verspreid over de hele stad, waar lokale buurten, restaurants en winkels van profiteren. Wij kijken uit naar de samenwerking met NBTC en de bijdrage die wij kunnen leveren aan de lokale buurten.”

Meer informatie:
www.nbtc.nl
www.airbnb.com

Eén reactie

  1. Ik blijf organisaties als Airbnb een interessante ontwikkeling vinden. Couchsurfing is natuurlijk een bekende voorganger van dit fenomeen, en ik persoonlijk ben blij dat dit uitgegroeid is tot organisaties als Airbnb.

    Zelf heb ik deze zomer voor het eerst kennis mogen maken met de organisatie toen ik op zoek was naar accommodatie in Londen. Tijdens de eerste stap ervaarde ik een goed georganiseerde zoekfunctie op zowel de website (toegang via een laptop) als de Android app. Ik vind het persoonlijk erg fijn dat er de mogelijkheid is om de zoekresultaten te filteren op bijvoorbeeld gebied en prijs. Hiernaast vond ik het prettig om toegang te hebben tot foto’s van de accommodaties en korte blurbs te lezen over de verhuurders. Dit schept toch een stukje vertrouwen en gevoel van veiligheid waar ik naar op zoek ben bij het zoeken naar geschikte accommodatie. Ook het boekings- en betalingsproces verloopt soepel en (naar mijn gevoel) veilig. Na het boeken van de kamer heb ik nog uitgebreid contact gehad met de huiseigenaren die me voorzagen van uitgebreide route-informatie naar hun huis en basic informatie over interessante sights en minder bekende, maar interessante plaatsen in hun regio. Tijdens het verblijf zelf hebben ik en een vriendin een geweldige tijd gehad. De persoonlijke touch van dit soort trips zijn zeer aan mij besteed. Ik besef me heel goed dat dit gebaseerd is op één enkel verblijf en dat het niet in alle gevallen zo goed georganiseerd zal zijn.

    Hiernaast blijven organisaties als Airbnb tricky, omdat ze een stuk markt van de traditionele accommodatiesector afpakken. Hier is van de zomer in verschillende plaatsen uitgebreid onderzoek naar gedaan.

    Het is duidelijk een ontwikkeling met twee kanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *