Ruim zeven op de tien Nederlandse gezinnen kiezen eerder voor een bungalowpark als de aankomst- en vertrekdagen flexibeler zijn, zo blijkt uit onderzoek. De recreatiebranche hanteert al jaren vaste aankomst- en vertrekdagen. Zo hielden bungalowparken voorheen vast aan het weekend of aan een midweek-verblijf met maandag en vrijdag als vaste aankomst- en vertrekdagen.
Bijna 40% van de Nederlanders heeft deze vaste dagen weleens als vervelend ervaren. Dit komt met name doordat gasten door verplichtingen, zoals werk of school, vaak korter verblijven dan waarvoor is geboekt. Center Parcs introduceert daarom flexibele aankomst- en vertrekdagen. Vakantiegangers kunnen zes dagen per week aankomen op met hun korte vakantie.
Nederlanders bepalen graag zelf wanneer korte vakantie begint
Een kwart van de Nederlandse gezinnen zou het liefst op een doordeweekse dag aankomen op een bungalowpark en op zondag vertrekken. Voor gezinnen met jonge kinderen (0-4 jaar) zijn de doordeweekse aankomstdagen een uitkomst, maar ook voor ouderen en jonge stellen. Vanwege verplichtingen verblijven meer dan zeven op de tien vakantiegangers korter op een bungalowpark dan waarvoor is geboekt. Zo is bijna dan de helft van de Nederlanders wel eens eerder vertrokken. En meer dan 20% weleens eerder aangekomen op de vakantiebestemming. Om hier op in te spelen kunnen Nederlanders bij Center Parcs nu zelf bepalen wanneer ze op een korte vakantie gaan en hoe lang ze blijven.
Flexibiliteit bij Center Parcs
Met de flexibele verblijven kunnen met uitzondering van zondag iedere dag van de week aankomen en op basis van minimaal twee overnachtingen, zelf bepalen hoe lang men bij Center Parcs verblijft. Andres Neira de Back, marketing directeur Center Parcs: ‘‘Consumenten zijn alledaags steeds meer op zoek naar flexibiliteit. Door drukke werkschema’s en andere verplichtingen hebben mensen minder vrije tijd en willen ze de tijd die ze hebben efficiënt benutten. Flexibiliteit wordt steeds meer een must. Als marktleider willen we dan ook inspelen op deze consumententrend. Voor onze gasten is het fijn dat deze mogelijkheid bestaat.’’
bron en meer informatie: www.centerparcs.nl
Is Center Parcs echt het eerste park dat hier op inspeelt? en herkennen andere bungalowketens deze trend ook?
Reactie Roompot: “Wij zien ook dat de consument vraagt om meer flexibiliteit. Met ingang van de zomervakantie 2016 heeft ook Roompot de flexibiliteit vergroot. Gasten die een boeking hebben gemaakt krijgen een e-mail als er een mogelijkheid is om wat eerder aan te komen. In overleg kunnen gasten dan al eerder dan de standaardtijd hun huisje betrekken.” Red.: Op de website komen normaal de de maandag en vrijdag als aankomstopties in beeld; in enkele maanden van het laagseizoen wordt ook de donderdag als optie voor aankomstdatum weergegeven.
Reactie Landal: “Buiten het hoogseizoen is het mogelijk om ook de donderdag als aankomstdatum te kiezen. – ook online. Daar wordt zeer regelmatig gebruik van gemaakt. Daarmee spelen wij ook in op de vraag naar meer flexibiliteit. In het hoogseizoen, met een hoge bezettingsgraad, is dat een lastige optie. Soms zijn er nog wel meer opties voor aankomst en vertrekdag mogelijk. Daarvoor kan een gast contact opnemen met het contactcentrum.”
2 reacties
Resort Città Romana in Hellevoetsluis werkt al jaren met flexibele aankomst en vertrekdata. Je kan zelfs, op basis van beschikbaarheid, je tijden flexibel kiezen. De grote ketens gaan het nu blijkbaar schoorvoetend ook doen.
Wij kunnen niet anders zeggen dat wij ons hier volledig in kunnen aangezien wij vanaf 1 januari 2016 ook al met flexibele aankomsten werken op onze parken. Dit heeft geresulteerd in blije gasten deze zomer. Aangezien wij veel in Frankrijk verhuren konden zij de zwarte zaterdagen hierdoor vermeiden. Al onze gasten waren zeer te spreken over het feit dat wij als enige verhuurbemiddelaar dit jaar de flexibele aankomsten hebben gehanteerd. Wanneer gasten boeken bij Liberty Resorts hebben ze de keuze om zelf te kiezen voor de aankomst dag, dit kan zeven dagen per week.
Wij hebben gekozen voor flexibele aankomsten omdat wij direct willen inspelen op de vraag van onze gast. Deze flexibiliteit past prima binnen onze feel free filosofie!