Het beursgenoteerde bedrijf Basic Fit laat nog altijd een spectaculaire groei zien. In 2019 opende zij 155 nieuwe vestigingen in Europa (+25%). De grootste groei zat in Frankrijk (105), maar ook in de verzadigde Nederlandse markt wist het bedrijf verder uit te breiden (+38)
Zie ook: Ongeorganiseerde sport en commercieel sportaanbod groeien
Basic Fit heeft de ambitie om in 2022 uit te komen op een totaal van 1250 clubs in Europa. Dat gebeurt voor een groot deel door acquisities van bestaande ketens; maar ook door het organisch groeien met eigen vestigingen.
Basic Fit werkt, zoals de meeste fitnesscentra, met een systeem van lidmaatschappen. In 2019 steeg het aantal leden met 21% naar 2,2 miljoen. Tot nu toe (persbericht van 10 maart 2020) ziet de fitnessketen nog geen negatieve gevolgen van de Coronacrisis. De stijging van het aantal lidmaatschappen blijft zich doorzetten.
Groei overige omzet is groter dan fitnessomzet
De groei van de omzet (+28% – naar 515 miljoen) was voor een belangrijk deel te danken aan de groei in fitness abonnementen, natuurlijk sterk gesteund door de uitbreiding van het aantal vestigingen. Er was daarnaast een opvallend sterke groei in overige inkomsten (+36%). Dit kwam o.a. door het uitrollen van het ‘personal trainer concept’, een verbeterde verkoop aan producten in de webshop (vooral sportvoeding) en een groei in promotionele activiteiten tegen betaling.
Meer informatie: https://corporate.basic-fit.com/