Een ruime meerderheid van de Nederlanders die een dagje weg gaat, neemt vanuit thuis eten en drinken mee. Dit blijkt uit GfK-onderzoek uitgevoerd in de markt van pretparken, dierentuinen, musea, zwembaden en binnenspeeltuinen. Hoewel er op organisatieniveau verschillen zichtbaar zijn, ligt er in de breedte nog een stevig potentieel.
Geld besparen belangrijkste reden meeneemgedrag
Vooral belegde broodjes, pakjes vruchtenlimonade, snoep en fruit worden meegenomen vanuit thuis. Concurrentie is dan ook sterk op zowel de tussendoormomenten als op het lunchmoment. Driekwart van de meenemers noemt besparen op de uitgaven als belangrijkste reden, maar ook gemak en gewoonte spelen een rol.
Vaak combinatie van meenemen en kopen
Bijna vier op de vijf bezoekers koopt overigens eten en/of drinken tijdens een bezoek. Velen combineren het meenemen van producten met het ter plaatse kopen. Van deze kopers geeft 80% aan dat de dag zelf is besloten om iets te kopen. Het belangrijkste genoemde motief is dat het gewoon bij een dagje uit hoort. Het meest wordt friet, snacks en ijs gegeten, waarbij er regelmatig stemmen opgaan voor een gezonder aanbod. Mooie graadmeters hoe succesvol individuele organisaties op het gebied van foodservice zijn: wat er ’s avonds weer mee naar huis teruggaat of de afsluiter bij de fastfoodketen of pannenkoekenhuis op weg naar huis.
Consumenten verleiden is de oplossing
Meeneemgedrag is een hele lastige uitdaging binnen leisure, concludeert Bas van Eekelen, Foodservice en Retail manager van GfK. De consumenten vooraf maar ook tijdens het bezoek verleiden, dat is waar je het verschil kan maken. Veelal is de bezoekfrequentie en daarmee de bekendheid van het aanbod laag en wordt eten en drinken binnen leisure bovendien als erg duur ervaren. Het gevolg is dat bezoekers zich dan ook vooraf organiseren en dus met een gevulde rugzak of bolderkar op pad gaan. Juist door foodservice al in de oriëntatiefase dominanter en onlosmakelijk aan het dagje uit te positioneren, is het mogelijk om meer uit een dagje weg te halen.
Rapport GfK Channel Insights: Leisure
Deze resultaten komen uit het rapport ‘Channel Insights: Leisure’. Dit rapport is gebaseerd op onderzoek onder 3.800 bezoekers van een groot aantal vrijetijdlocaties in Nederland. Het is een evaluatie van het seizoen 2013 en in het rapport staan de resultaten van de afzonderlijke kanalen en organisaties.
Meer informatie (en bestellen van het rapport): www.gfk.nl
2 reacties
Goh een rapport.
Zou je niet gewoon zelf kunnen verzinnen dat als de horeca op je park goed voorziet in de behoeft van je gast en je tevens een goede prijs kwaliteit verhouding hebt, die gast dus echt wel gaat besteden.
Verder zijn die pakjes wicky en de zakjes bammetjes ook onderdeel van de positieve beleving van de dag. Ik zou zelf behoorlijk chagrijnig worden van een dagje Eurodisney waar ik min of meer gedwongen wordt tot aankoop op het park, omdat je daar schijnbaar niets mee mag nemen.
Gezelligheid en aanbod maken ook deel uit van die keuze.