Buurtcamping valt in de smaak en leert nieuwe doelgroepen kamperen

Het sociale initiatief ‘Buurtcamping’ waarbij pop-up campings in een stedelijke omgeving werden gerealiseerd, leidt tot zeer hoge waarderingscijfers. Dat blijkt uit een onderzoek dat na afloop van de kampeersessies werd uitgevoerd. De 3-daagse Buurtcamping werd in 2023 op 61 locaties georganiseerd.

Het initiatief van De Buurtcamping is ook waardevol voor de reguliere campingsector. Veel kinderen krijgen niet van jongs af aan (via hun ouders) mee hoe leuk het is om op een traditionele kampeervakantie te gaan. Door dit initiatief maken veel mensen voor het eerst kennis met een camping en ‘leren kamperen’.

duiding redactie Pretwerk.nl

2023 was het jaar dat de 11e editie van De Buurtcamping plaatsvond met 61 driedaagse campings en 10 campings zonder slaapzak, verspreid door heel het land. Hiermee werden meer dan 17.260 buurtbewoners bereikt en meer dan 600.000 ontmoetingen gefaciliteerd. Het gemiddelde cijfer dat gegeven werd onder alle geënquêteerden was dan ook hoog: een 8.4!

Op De Buurtcamping komen mensen in contact met elkaar en dan vooral mensen die ze normaal niet zouden ontmoeten. 75% van de bezoekers gaf aan mensen te hebben gesproken ‘buiten de eigen bubbel’.

“Het gevoel van saamhorigheid is onbetaalbaar, je gaat als gezin op vakantie maar eenmaal op de Buurtcamping voelt het alsof je met z’n allen op vakantie bent! Daardoor knoop je ook veel makkelijker een praatje aan en ontdek je de verhalen achter mensen die je voorheen alleen van gezicht kende.”  

kampeerder op De Buurtcamping van Groningen Lewenborg

Maarten Hupkes, directeur van Stichting De Buurt, beaamt dit:

“Het is zo simpel als het klinkt, maar de effecten zijn enorm. Want wanneer je met een wc-rol onder je arm loopt of met slaperige ogen je tent uitrolt, ben je niet langer rijk of minder rijk, werkloos of overwerkt, huurder of huiseigenaar, nieuwkomer of pensionado. Je bent vooral jezelf op de Buurtcamping en dan zie je dat er veel meer overeenkomsten en raakvlakken zijn dan je dacht.”

En dat ziet de stichting terug in de cijfers van de enquête. Zo sloot 27% van de bezoekers nieuwe vriendschappen, voelt 72% zich zorgelozer dan normaal en kan 91% zichzelf zijn op De Buurtcamping. Gemiddeld werden er 24 mensen gedag gezegd en leerden mensen gemiddeld 7 keer iemand echt kennen buiten de bubbel. Andere opvallende percentages: 11% komt alleen naar De Buurtcamping en 20% van de bezoekers gaat niet op vakantie naast De Buurtcamping.

Op dit moment is De Buurtcamping en Stichting De Buurt druk bezig met de planning voor het campingseizoen van 2024.

Meer informatie: www.de-buurt.nl/organisatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *