BounceValley in Middelburg heeft zijn intrek genomen in het pand van de BCC in vrijetijdspark ZEP Middelburg. Het nieuwste park heeft een oppervlakte van ruim 1000 m2 en is verdeeld over twee verdiepingen. In Eindhoven en Leeuwarden worden nog dit jaar nieuwe vestigingen geopend.
Groeiambitie
BounceValley is bezig met een uitrol van het concept van indoor luchtkussenparken over Nederland. Initiatiefnemer Guus van Loenen, die ook enkele Monkey Town vestigingen beheert, ziet mooie marktkansen voor dit product: “We zijn pas twee jaar bezig en hebben nu al vijf vestigingen. Vier daarvan zijn eigen vestigingen; alleen de locatie in Enschede is een franchisenemer. We staan pas aan het begin van de groei van dit concept in Nederland. De markt van traditionele trampolineparken begint in Nederland al behoorlijk verzadigd te raken. Met deze luchtkussenparken bieden we een nieuwe beleving. De komende jaren willen we zeker verder groeien. Daarbij wil ik wel de balans bewaken tussen eigen parken en franchiseparken.”
.
Kun je in het kort uitleggen wat het BounceValley concept inhoudt. Van Loenen: “Het luchtkussenpark in Middelburg is opgebouwd uit 26 luchtkussens die als modules aan elkaar zijn gekoppeld. Doordat het modulair is opgebouwd, kun je in de toekomst eventueel ook attracties vervangen of uitwisselen tussen locaties. Het springen is best een intensieve activiteit. Je ziet dan ook dat de verblijfsduur vaak beperkt blijft tot 2 uur. Dan zijn de meeste kinderen wel ‘op’. Ik houd het zelf overigens geen twee uur vol. Die beperkte verblijfsduur heeft ook invloed op de horeca. In tegenstelling tot mijn Monkey Town vestigingen zie ik dat er veel minder wordt gegeten. Er wordt daarentegen wel veel meer gedronken. We zien in onze vestigingen vooral veel kinderfeestjes langskomen. En kinderen geven dit als tip aan elkaar door. In de vestiging Middelburg experimenteren we nu ook met de toevoeging van een laser game. Die activiteit is inbegrepen in de entreeprijs.”
Waar moet een nieuwe locatie aan voldoen? Van Loenen: “We zijn nu op zoek naar nieuwe locaties in steden met meer dan 100.000 inwoners. We willen er ook voor waken om de vestigingen niet te dicht bij elkaar te openen. Bij de trampolineparken zagen we al veel verdringing plaatsvinden. Dat willen we bij deze bounceparken voorkomen. Voor nieuwe franchisenemers geldt dat wij ze op weg helpen met het concept en de marketing. Daarbij hebben ze ook de nodige vrijheden. Wij nemen bijvoorbeeld onze parken af bij Airquee. Maar franchisenemers zijn daar niet per se aan gebonden.”
ZEP Middelburg – leisure verdringt retail
ZEP Middelburg is van oorsprong opgezet als een leisure retail locatie, aan de rand van de gemeente Middelburg. Op dit moment is er nog slechts één winkellocatie over: De speelgoedwinkel van ToyChamp. ZEP wordt inmiddels ook geprofileerd als ‘Vrijetijdspark’, waar leisure en horeca de overhand hebben.
Meer informatie: ZEP Middelburg
We vroegen Mark van Stel van AVV Beheer hoe deze ontwikkeling tot een vrijetijdspark in ontstaan? Van Stel: “Het is juist dat in de afgelopen periode het leisure aspect op ZEP Middelburg dominanter is geworden ten opzichte van de retail. Dit is initieel geen bewuste keuze geweest vanuit AVV Beheer, maar iets dat organisch is gegroeid. We merken steeds meer dat de reeds aanwezige leisure een aanzuigende werking heeft op gelijksoortige ondernemingen. De prominente en herkenbare locatie heeft zich inmiddels meer dan bewezen als uitstekende vestigingsplek. Het profileren als ‘Vrijetijdspark’ is een logisch gevolg van de ontwikkelingen.”
Meer informatie: www.avvvastgoed.nl
BounceValley was door de verkopende makelaar gewezen op de vrijkomende ruimte en zag daar wel kansen. Guus van Loenen: “Wij zien voldoende markt op het eiland Walcheren voor dit concept. Het feit dat er in de zomer ook veel toeristen aanwezig zijn is voor ons alleen maar een mooi extraatje. Als indoor-attractie is de zomertijd voor ons normaal een lastiger periode.”
Meer informatie: www.bouncevalley.nl