Amsterdam vraagt in vervolg op ‘Stay Away campagne’ aandacht voor Amsterdammers

Amsterdam start samen met amsterdam&partners een nieuwe campagne om het imago van de stad te verbeteren. De campagne is niet bedoeld om meer bezoekers naar de stad te halen, maar moet ervoor zorgen dat bezoekers en bewoners met andere ogen naar de stad gaan kijken. “We hopen daarmee een ander soort bezoeker aan te trekken.”

In eerste instantie richt de campagne zich op internationale bezoekers. Hij heeft dan ook een Engelse titel: ‘Renew your view on Amsterdam’. De campagne moet ervoor zorgen dat bezoekers de stad ervaren zoals Amsterdammers die ervaren.

Waarom een nieuw imago?

Amsterdam heeft de laatste jaren voor veel mensen in binnen- en buitenland het imago gekregen van een stad waar alles kan. Veel bezoekers komen voor de Wallen en de coffeeshops en om vrijgezellenfeesten te vieren. Ze zoeken vooral sensatie en platvloers vermaak, en voelen zich vrij om zich grensoverschrijdend te gedragen. Aandacht voor de schoonheid en gezelligheid, het kunst- en cultuuraanbod, de bijzondere winkels, spannende evenementen en de vele fijne buurten, hebben ze niet. De nieuwe campagne laat een andere kant van de stad zien.

Realistisch beeld

‘Renew your view’ vertelt de verhalen van echte Amsterdammers die de stad maken tot wat die is. Zo ontstaat er een nieuw en realistisch beeld van de stad en zetten we de eerste stap naar een nieuw imago. De campagne richt zich ook op bewoners. Deze versie van de campagne is in het Nederlands en heet ‘Amsterdam verruimt je blik’. De campagne start begin volgend jaar en loopt tot eind 2025. We gaan regelmatig onderzoeken wat het effect van de campagne is.

Vervolg Stay Away-campagne

Amsterdam voert ook ontmoedigings- en gedragscampagnes. Denk bijvoorbeeld aan de Stay Away-campagne die veel aandacht in binnen- en buitenland kreeg. Eind dit jaar krijgt deze campagne een vervolg. Daarin richt de gemeente zich niet meer alleen op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk die overlast geven, maar ook op mannen uit die leeftijdsgroep uit andere EU-landen en Nederland.

Zie ook: Amsterdam start campagne ‘Stay away’ om specifieke doelgroepen te weren (maart 2023)

Nieuwe maatregelen

Campagnes werken het best wanneer je tegelijkertijd maatregelen neemt. In het geval van Stay Away zijn dat de maatregelen om overlast tegen te gaan in de binnenstad, zoals het blowverbod en de vervroegde sluitingstijden van horeca in het Wallengebied. Bezoekers moeten dan natuurlijk wel goed weten wat de nieuwe maatregelen zijn. In de vervolgcampagne besteden we hier extra aandacht aan.

Samenwerking

Amsterdam&partners heeft de campagne in opdracht van de gemeente opgezet in samenwerking met ruim 150 bewoners, bedrijven, kennisinstellingen, culturele instituten, makers, ondernemers, en zakelijke en toeristische bezoekers uit alle stadsdelen. De campagne is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen uit Aanpak Binnenstad en Visie Bezoekerseconomie 2035.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *