Amsterdam start campagne ‘Stay away’ om specifieke doelgroepen te weren

In de strijd tegen het overtoerisme is een campagne gestart om ‘overlanstgevende toeristen’ te ontmoedigen om naar Amsterdam te komen. Wie bijvoorbeeld in social media zoekt naar ‘Cheap hotel Amsterdam’ kan de campagnebanner verwachten.

screenshot uit de ontmoedingingsvideo

De campagne is in eerste instantie gericht op Britse mannen tussen de 18 en 35 jaar die naar Amsterdam komen ‘om los te gaan’. In de loop van het jaar komen daar ook mogelijke overlastgevende bezoekers uit Nederland en andere EU-landen bij. Het ontmoedigingsbeleid van de gemeente heeft nog meer maatregelen in petto w.o. het beperken van riviercruisetoerisme en verhogen van de toeristenbelasting.

“Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken. Dan zeggen wij als stad: liever niet, blijf weg”, aldus wethouder Mbarki van Economische Zaken en Aanpak Binnenstad. “Amsterdam is een wereldstad en daar hoort drukte en levendigheid bij, maar om onze stad leefbaar te houden, kiezen we nu voor begrenzing in plaats van onverantwoorde groei.”

Stay Away campagne

Bezoekers die naar Amsterdam willen komen om los te gaan, bereiden zich online voor met verschillende zoektermen. Als ze bijvoorbeeld zoeken op stag party Amsterdam, cheap hotel Amsterdam en pub crawl Amsterdam, krijgen ze waarschuwingsadvertenties te zien. De advertenties laten de risico’s en gevolgen zien van overlast en overmatig alcohol- en drugsgebruik: boetes, opgepakt worden, een strafblad, ziekenhuisopname en gezondheidsschade. Komende maanden wordt de campagne beoordeeld en mogelijk verder ontwikkeld.

Campagne met gedragsregels

Deze maand start ook de campagne How to Amsterdam, waarin de gemeente zich richt op bezoekers die al in de stad zíjn. Zij worden bijvoorbeeld geïnformeerd via social media en met waarschuwingsborden op straat over het verbod op wildplassen, dronkenschap, geluidsoverlast en drugs bij straatdealers kopen. Hotels hebben lcd-schermen in de lobby met dit soort informatie. Hosts spreken bezoekers op straat aan.

Meer maatregelen

Om overmatig toerisme en overlast tegen te gaan, nam de gemeenteraad in december 2022 de Visie Bezoekerseconomie 2035 en een pakket maatregelen aan. Een aantal daarvan gaat na bespreking in de gemeenteraad dit voorjaar al in, zoals aangescherpte sluitingstijden, een blowverbod en beperkte alcoholverkoop in bepaalde gebieden. Ook spreekt het stadsbestuur met aanbieders van vrijgezellenfeesten in de binnenstad. Wat kunnen zij doen om het overlasttoerisme in de binnenstad terug te brengen? Tot slot verwachten we vóór de zomer verschillende onderzoeksresultaten, onder meer het onderzoek naar de mogelijkheden van effectief inzetten van toeristenbelasting en de uitwerking van verschillende scenario’s in de beperking van het aantal riviercruises.

Meer informatie; www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/toerisme

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *