Weinig belangstelling voor backpackers. Terecht?

Er wordt in de marketing relatief weinig aandacht besteed aan de backpackende toerist. Dat heeft ook wel een aantal plausibele redenen: zo is de doelgroep bijzonder zelfstandig; ze zoeken graag hun eigen weg, en kiezen bij voorkeur voor niet commerciële paden. Vanuit de aanbieders is de belangstelling ook niet bijzonder groot ‘omdat je aan deze groep nauwelijks iets kunt verdienen’. Backpackspecialist Roëll de Ram en Natuurkampeerterreinen geven hun visie…

backpackEr zijn ook argumenten die er voor pleiten om juist meer aandacht te besteden aan deze ‘lastige’ doelgroep:

  • – Het zijn vaak de trendsetters in de markt; de eerste mensen die een bepaalde regio bezoeken en daar een verslag van maken. In hun kielzog kan een grotere toeristische stroming ontstaan.
  • – Het zijn vaak jonge mensen, met een beperkt budget, die behoren tot deze groep. Maar ook zij worden ouder en krijgen daarmee waarschijnlijk meer inkomen en comfortwensen.

Roëll de Ram beheert diverse websites die zich richten op ‘De Backpacker’, w.o. Flashpacking Startpagina. We vroegen Roëll naar de achtergronden van deze doelgroep:

Wat vinden backpackers belangrijk bij de keuze van hun reis en accommodatie?
Backpackers reizen met een beperkt budget en daarom is de prijs van een reis en accommodatie met stip op nummer één het belangrijkst voor deze reizigers. Als je je als ondernemer op deze doelgroep wilt richten, is een zo laag mogelijke prijs iets om op te focussen. Verder is het aan te raden om te richten op accommodaties waar backpackers gemakkelijk kunnen komen. In Europa wordt vaak aan interrailen of aan liften gedaan en door die manier van reizen, kom je als backpacker niet gemakkelijk op afgelegen plekken. In andere continenten, als Oceanië, Azië of Zuid-Amerika worden afstanden veelal met bussen of treinen afgelegd en ook dan is het aan te raden om te focussen op accommodaties die goed bereikbaar zijn maar met name ook goedkoop geprijsd zijn.

Liggen er ook kansen voor Nederland?
Je als ondernemer richten op buitenlandse backpackers is denk ik zeker een optie. Die zullen voornamelijk een grote stad als Amsterdam graag bezoeken en dat combineren met een bezoek aan Volendam of Zaanse Schans. Maar ik verwacht niet dat Nederlandse backpackers echt in Nederland zullen backpacken, die ontdekken liever Europa of verder gelegen continenten.

Via welke kanalen kun je backpackers goed bereiken?
Nederlandse backpackers bevinden zich volop op reisblogs, een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld We Are Travellers of een blog als What About Her of Bunch of Backpackers. Daarop zijn reisverhalen te vinden uit reizigers hun first hand en als ondernemer samenwerken met dit soort reisbloggers is ook zeker een goede manier om je business mee te promoten. Verder zijn veel backpackers ook op zoek naar specialistische reisinformatie. Bijvoorbeeld bij reisorganisaties als Kilroy Travels, WTC.nl of Travel Smart. Zij kunnen met name helpen bij het organiseren van verre reizen buiten Europa.

Kun je binnen de doelgroep backpackers ook nog een onderscheid maken naar deelsegmenten?
Backpackers kunnen onder verdeeld worden, zo heb je bijvoorbeeld een grote groep backpackers die na de Middelbare School een tussenjaar nemen voordat zij beginnen met studeren. Deze leeftijd ligt veelal tussen de 17 en 20 jaar. Favoriete bestemmingen zijn dan Australië, landen in Zuid-Oost Azië of in Europa. Ook merk je dat veel backpackers na hun vervolg studie een aantal maanden weg gaan, bijvoorbeeld na het afronden van een bachelor of masterstudie. De leeftijd van deze backpackers ligt dan net iets hoger. tussen de 21 en 27 jaar, en je zult merken dat deze groep ook al iets meer budget heeft dan de wat jongere reizigers. Favoriete bestemmingen zijn dan nog steeds Australië en Azië, maar ook Zuid- en Noord-Amerika zijn dan druk bezochte continenten. Natuurlijk zijn er ook oudere backpackers, maar zodra deze groep begint te werken zul je merken dat ze zich steeds meer van backpackers naar flashpackers zullen bewegen. Deze groep flashpackers nemen nét iets meer budget mee op reis, zullen in iets luxere accommodaties slapen maar hebben ook meer reisgadgets mee als een tablet of smartphone.

Natuurkampeerterreinen
We hebben net hebben vernomen dat backpackers bij voorkeur kiezen voor een verblijf in een hostel en zoveel mogelijk wild willen kamperen. Dat laatste is in Nederland niet of nauwelijks toegestaan. De terreinen van Natuurkampeerterreinen komen nog het dichtst in de buurt van ‘basic kamperen, midden in de natuur.’ Anoek van der Leest maakt meteen onderscheid in de traditionele Backpacker en de avontuurlijke wandelaar. De eerste groep zal vooral kiezen voor de grote (spannende) steden. De tweede groep bezoekt de natuurkampeerterreinen wél regelmatig. Dat zijn wandelaars die veelal de Lange Afstand Wandelpaden (LAW) kiezen als route. Zij hebben hun tent mee in de rugzak en kiezen bewust voor basic kamperen. Bij natuurkampeerterreinen wordt er ingespeeld op deze doelgroep:

  • Wandelaars die voor 19.00 uur binnen zijn, zijn verzekerd van een kampeerplek
  • Kampeerterreinen die inspelen met voorzieningen op deze doelgroep hebben meestal ook een apart trekkerstarief (aangegeven in de gids).
  • Voor deze groep is een slechtweer accommodatie bijzonder welkom
  • De afstand tot een grote (LAW) wandelroute is voor deze doelgroep ook relevant.

Een wandelaar die net terug is uit Europa, Ruud, geeft aan dat zijn top 3 van gewenste voorzieningen op een camping bestaat uit: een plek om je op te knappen (douche), niet bovenop elkaar – een beetje de ruimte, en een wasmachine. Ruud verkoos tijdens zijn tocht vooral wildkampeerlocaties, maar ook hij heeft zo af en toe wat voorzieningen nodig.

2 reacties

  1. Nooit geweten dat ik omschreven wordt als “Flashpacker”, weer iets bijgeleerd 😉
    Dat er bij marketing relatief weinig aandacht wordt besteed aan de backpackende toerist ligt naar mijn idee aan de misvatting dat mensen louter vanwege een laag budget gaan backpacken en niet kiezen voor een ander soort vakantie. Ikzelf – en heel veel andere backpackers/flashpackers – houden gewoon van het avontuur en de verrassingen van backpacken. Bij mijn reizen kies ik bv. voor hostels vanwege de sfeer – de prijs is dan onderschikt, een lage prijs zie ik vooral als meegenomen voordeeltje. Als de prijzen een stuk hoger lagen, ging ik er evengoed naartoe. En soms boek ik tijdens mijn reis ook een dure en luxe hotelkamer, omdat ik daar op dat moment zin in heb. Maar meer dan een paar overnachtingen doe ik dat niet – een luxe hotel is in het algemeen echt doodsaai als je in je eentje op reis bent.
    Het lijkt er bijna op dat alleen een bedrijf als Bever goed in de gaten heeft dat ook backpackers best de portemonnee willen trekken.

    1. Hoi Eric, ben het met je eens. Budget is zeker ondergeschikt aan de beleving. Backpackers besteden juist veel, maar verspreid. Daarbij wordt het vooral aan activiteiten uitgegeven. We duiken, surfen, wandelen, fietsen er op los. De vaak `jonge feestende` backpacker besteed veel aan alcohol (partyboten in Azië en Australië zijn alles behalve goedkoop). Ik heb op pretwerk een aantal keer over backpacken geschreven (o.a. https://pretwerk.nl/topnieuws/vrijdagmiddagblog-reizigers-kiezen-voor-flashpacking/25005) Organisaties kunnen lastig een backpacker op afstand vangen, omdat backpackers via via reizen. Op de bestemming zoekt een backpacker informatie. EN daar kunnen organisaties nog veel beter op inspringen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *