Het einde van het jaar nadert en dat is voor de grote trendwatchbureaus hét moment om een visie op het nieuwe jaar te geven. Trendwatching.com licht tien consumententrends toe. De link met de vrijetijdssector, hebben we er zelf aan toegevoegd door links te leggen met artikelen op deze website. Meer #trends2013
1. PRESUMERS & CUSTOWNERS
PRESUMERS willen, al voordat een nieuw product het licht gezien heeft, betrokken zijn bij de ontwikkeling, financiering en promotie ervan. Dankzij de talloze crowdfundingsites en de nieuwe productietechnologieën die eindelijk voor het brede publiek beschikbaar zijn geworden, hebben ze de mogelijkheid zich als PRESUMERS te ontpoppen.
CUSTOWNERS: consumenten die geen genoegen nemen met passief consumeren maar die actief willen investeren (of zelfs een belang willen nemen) in de merken waarvan ze producten kopen.
Een voorbeeld uit de recreatiebranche: Bootverhuur gefinancierd met crowdfunding (zie foto)
2. EMERGING²
De zogenaamde ‘opkomende’ markten worden steeds zelfbewuster en richten zich allang niet meer alleen op de bestaande, ontwikkelde markten: we zullen de komende tijd een explosieve groei zien van producten en diensten uit opkomende markten speciaal voor opkomende markten.
Denk aan Chinese en Braziliaanse bedrijven die hun producten aan de middenklasse in Turkije, India en Zuid-Afrika verkopen. En vice versa.
In toerisme; Zelfbewuste consumenten uit de opkomende economieën gaan steeds meer reizen en verlangen een product dat is aangepast aan hun gewoonten en gebruiken. Zie ook ons artikel: profiteren van opkomende economieën.
3. MOBILE MOMENTS
Consumenten zullen echt alles uit hun mobiele apparaat willen halen, en op elk moment van de dag. Het komende jaar brengt dan ook een explosie van MOBILE MOMENTS (“mobiele momenten”): een stortvloed aan producten, diensten en ervaringen waarmee consumenten nog sneller en beter (en moeiteloos!) kunnen multitasken, of beter gezegd, hypertasken.
In recreatie en toerisme: De mobiele telefoon met gps herkent de plek waar je je bevindt. Dit biedt grote kansen voor de recreatiesector. De recreant / toerist is immers op een onbekende plek en heeft in de mobiele telefoon een nuttige gids en helper. Zie ook: Recreatie op de kaart
4. NEW LIFE INSIDE
Duurzaamheid blijft voor economieën een van de belangrijkste uitdagingen. Er is veel belangstelling voor producten die letterlijk nieuw leven met zich meedragen. In plaats van ze weg te gooien of misschien te (laten) recyclen, kunnen deze producten worden geplant om ze weer te laten uitgroeien. Natuurlijk lossen NEW LIFE INSIDE-producten niet eigenhandig het milieuprobleem op, maar er gaat een sterke symbolische werking van uit, en het levert consumenten eco-status en mooie verhalen op.
In de recreatiesector: De Floriade die in 2012 plaatsvond heeft grote inspanningen gedaan om het evenement zoveel mogelijk cradle 2 cradle te organiseren. Veel technieken die hier ontwikkeld zijn kunnen komend jaar een nieuw leven krijgen in de recreatiesector.
5. APPSCRIPTIONS
Apps zijn het nieuwe medicijn. Artsen grijpen steeds vaker naar ‘health apps’ en digitale hulpmiddelen in hun behandeling. Vorig jaar zagen we al de opkomst van de doe-het-zelf-gezondheidstrend DIY HEALTH*. Met ruim 130.000 health apps in de Apple app store is het niet meer de vraag hóe consumenten een bepaalde app vinden, maar vooral wélke app de BESTE is. Want zodra het gaat om iemand’s gezondheid, moet een app wel accuraat en veilig zijn.
De onderliggende trend – de opkomst van mobiele dienstverlening – is zonder meer relevant voor ieder bedrijf.
Voor de vrijetijdssector: Deze trend heeft weliswaar betrekking op de zorgsector, maar ook tijdens vakanties en dagtrips wordt zorgondersteuning steeds belangrijker. Ondersteuning via je mobieltje kan de actieradius van iemand met een zorgvraag vergroten en daardoor meer activiteiten mogelijk maken. Ter illustratie: Zeeuwse recreatieondernemers aan de slag met zorg
6. CELEBRATION NATION
Merken in opkomende markten veelvuldig elementen uit hun nationale en culturele erfgoed in hun producten verwerken. Symbolen, levensstijlen en tradities die eerder weggemoffeld of zelfs ontkend werden, zijn nu weer een bron van trots, zowel binnenlands als richting export markten. Verras je klanten met nieuwe ideeën, smaken, patronen, symbolen enzovoort.
In toerisme: Center Parcs lanceerde onlangs de Jungle Lodges. De complete inrichting, natuur en producten werd ‘geleend’ van de Mentawai stam uit Sumatra.
7. DATA MYNING
Als ‘data’ de nieuwe grondstof is, dan zullen consumenten in 2013 de waarde van hun gegevens willen verzilveren.
Tot nu toe ging de discussie over datagebruik altijd over bedrijven die commercieel met gegevens van hun klanten aan de haal gaan. Maar in 2013 keren de rollen zich om: handige consumenten zullen zelf de gegevens over hun levensstijl en voorkeuren te gelde maken. Zij richten zich tot merken die pro-actief met deze gegevens consumenten helpen en adviseren, bijvoorbeeld om geld te besparen.
Een sector zoals de entertainmenindustrie kent dat fenomeen natuurlijk allang; denk bijvoorbeeld aan de aanbevelingen voor films.
Een waarschuwing vooraf: er is een dunne scheidslijn tussen waardevolle, behulpzame service (gebaseerd op de gegevens van consumenten) en agressieve, opdringerige benaderingen die de consumenten vooral angst aanjagen. Consumenten willen bediend worden, maar niet bespied.
In recreatie en toerisme: Recensies zijn van groot belang bij de keuze van de consument. Maar betalen voor een goede recensie gaat duidelijk een stap te ver. Er wordt volop geëxperimenteerd met vormen van beloning voor een complimentje of recensie op social media of op recensiewebsites.
8. AGAIN MADE HERE
De groeiende populariteit van productie in economieën die voorheen zoveel mogelijk probeerden te outsourcen. Deze trend wordt door verschillende ontwikkelingen gevoed: de nog steeds groeiende behoefte van consumenten aan NEWISM, groen bewustzijn, de verwachting altijd het beste te krijgen (en wel METEEN!), en het verlangen naar interessante STATUS STORIES (en dus alles dat ‘niche / speciaal’ is).
Als we deze trend vertalen naar toerisme dan zou de Nederlander vaker in eigen land op vakantie gaan. Het fenomeen ‘dichtbij-vakanties’ wordt wel versterkt door de onzekere economische omstandigheden, maar of er sprake is van een ‘Ik hou van Holland’ trend? Nog steeds vertrekken de meeste Nederlanders voor hun hoofdvakantie naar het (zonnige) buitenland.
9. FULL FRONTAL
En waar gaat het in 2013 naar toe met transparantie, nog steeds een mega-trend? In plaats van ‘niets te verbergen te hebben’, moeten bedrijven nu al uit zichzelf laten zien en bewijzen dat zij niets te verbergen hebben… Alleen merken die absoluut vertrouwen hebben in hun producten (en zichzelf) durven en kunnen FULL FRONTAL* te gaan.
Als je je afvraagt wat jouw klanten er van zouden vinden als je in 2013 FULL FRONTAL gaat, kun je de vraag ook omdraaien: wat zouden zij ervan vinden als je dat NIET doet?
Een voorbeeld uit de campingbranche is Ons Buiten; een bedrijf dat heel bewust kiest voor een duurzame strategie
10. DEMANDING BRANDS
Een aantal bedrijven dat echt werk maakt van duurzame en sociaal verantwoorde bedrijfsvoering zal in 2013 gaan eisen dat klanten ook een bijdrage aan die betere toekomst gaan leveren. En daarmee bouwen ze alleen maar meer respect op bij trouwe volgers.
Maar consumenten zullen dat alleen pikken als zij geloven in de oprechtheid van die bedrijven. En dus zul je als merk, om een DEMANDING BRAND te kunnen zijn, allereerst 100% transparant en eerlijk zijn.
In de recreatiesector: Deze trend is vooral zichtbaar bij organisaties die werken vanuit een ideologie. Diverse natuurorganisaties bieden naast vermaak ook een stukje ‘natuuropvoeding’ van hun gasten en leden. Zie ook het artikel over de jeugdprogramma’s bij natuurorganisaties
Uitgebreidere informatie over deze trends op: www.trendwatching.com