Ook recreatiebedrijven krijgen een vertaalslag naar de metaverse

Bezoekers en exposanten van ‘The Immersive Tech Week’ in Rotterdam twijfelen er niet aan: De ‘Metaverse’ zal in vrijwel alle elementen van onze toekomstige samenleving van invloed zijn. Ook de recreatiesector ontkomt niet aan een verlengstuk in de online wereld; die nog volop in ontwikkeling is.

‘Interactie in VR’ op de ‘playground’ van de beurs waar je zelf materiaal kunt uitproberen

Volgens onze gids op de beurs zijn er twee trends waaraan elk bedrijf bedrijf aandacht dient te besteden:  

  1. De metaverse; Dat is de virtuele wereld waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. De metaverse is nog volop in ontwikkeling en er zijn nog diverse onzekerheden over toekomstige ontwikkelingen, waarvan de belangrijkste.
    • Ontstaat er één centrale standaard waarop diverse virtuele werelden met elkaar verbonden (kunnen) worden? (En welke standaard wordt dat dan?)
    • Welke regels en beperkingen gaan er gelden in deze virtuele wereld(en)? (wetgeving loopt altijd achter bij dit soort ontwikkelingen)
    • Welke mogelijkheden worden er voor de virtuele werelden ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan digitale munten (crypto) als basis voor een betaalsysteem.
    • Op welke manier worden de  verbindingen van de metaverse met de reële wereld gelegd?
  2. De digital twins; dit is de kopie van een fysiek product of omgeving in de virtuele wereld. Deze tweeling in de digitale wereld heeft een connectie met het origineel in de fysieke wereld, maar biedt wel mogelijkheden voor nieuwe toepassingen. Een van de voordelenen voor bedrijven is dat je met de online twin veel beter ion staat bent om (klant)data te verzamelen en analyseren. Hiermee kun je de bedrijfsvoering en gastervaring beter optimaliseren.

Terug op de Immersive Tech Week beursvloer

Wat opvalt is dat er erg veel toepassingen zijn die gebruik maken van Virtual Reality (VR). Dat is ook niet vreemd als je bedenkt dat het event van oorsprong begonnen is als de VR Days. De beurs heeft een nieuwe naam gekregen om ook Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (XR) in te kunnen passen. De diverse technologieën worden vooral ingezet om werkzaamheden te ondersteunen en ervaringen te verbeteren.

Wat opvalt is dat er steeds meer toepassingen worden aangeboden waarmee mensen en bedrijven zelf hun eigen digitale wereld kunnen creëren en inrichten. Zo komen we de ontwikkelaars (wintor.com) tegen die een AR tour hebben gefaciliteerd in het Nationaal Militair Museum. Een medewerker van het museum heeft uiteindelijk, met hulp van de ondersteunende software, de hele tour zelf bedacht en ingevoerd in de app.

Een zeer veelbelovende en laagdrempelige toepassing wordt geleverd door het Nederlandse bedrijf Fectar. Zij bieden een app (gratis voor consumenten) waarmee je geavanceerde AR toepassingen kunt bekijken. Bedrijven en consumenten kunnen tegen betaling toegang krijgen tot software waarmee je zelf vrij eenvoudig VR/AR/mobiele toepassingen kunt realiseren. Voor dagattracties kun je bijvoorbeeld denken aan een app om de wachtrij ervaring op te vrolijken in het thema van de attractie. Je kunt de content bekijken in een VR omgeving, een mobiele telefoon of op een scherm. Maar ook toepassingen om de van de dagattractie een voorbeschouwing en ‘beleving na thuiskomst’ te realiseren, behoort tot de mogelijkheden.

Fectar

Voor de attractiesector zijn er ook diverse VR toepassingen voorhanden, die als (onderdeel van een) attractie kunnen worden ingezet. De aanbieders op deze beursvloer zijn andere bedrijven dan degenen die we eerder dit jaar tegenkwamen op de IAAPA Europe show in Londen.

Wie de Tmmersive Tech Week zelf nog wil ervaren moet snel zijn. Morgen (2 december) is de laatste dag van het event in De Doelen in Rotterdam (op wandelafstand van Rotterdam CS).

Meer informatie: www.vrdays.co

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *