Kortingsinstrument wordt weer volop ingezet bij dagattracties

Ondanks de pruttelende reactie van veel ondernemers over de bescheiden marges in de dagrecreatie, durft het overgrote deel van de markt niet te stoppen met spectaculaire kortingen. Bij Jumbo supermarkten kan worden gespaard tot 81% korting en zelfs het net geopende Wildlands Emmen geeft aan ANWB leden 1/3 korting weg.

jumbo dagje uitJumbo campagne
De campagne bij de Jumbo (voorheen ook C1000) waarbij gespaard kan worden voor korting op kaartjes van dagattracties is de afgelopen jaren steeds populairder geworden (zo horen we van diverse parken). De eerste indruk van de mailing oogt spectaculair, met kortingen tot wel 81%. Het systeem voor deelnemende klanten van de supermarkt werkt als volgt: “Bij elke €10 aan boodschappen ontvang je een kortingsmunt t.w.v. €2,50 en de korting kun je stapelen tot €15,00 per entreekaartje.”

Als we inzoomen op de voorwaarden, dan blijkt dat de deelnemende recreatiebedrijven de hoogte van de kortingen kunnen sturen op daluren. (klik maar eens door op ‘bestel je kaartjes‘.) De overweging om mee te doen is de grote impact van de campagne (zeker als er veel Jumbo-vestigingen in de buurt zijn.) en het promotie-effect. De campagne gaat gepaard met veel media uitingen en zorgt dus ook voor een extra impuls aan de naamsbekendheid. Een van de parken laat weten: “We doen vooral mee omdat deze campagne plaatsvindt in het voorseizoen. Nu geven we een grote korting. Het is onze taak om de bezoekers te verleiden tot herhaalbezoek in de loop van het seizoen.”
Meer informatie: www.dagjeuitactie.nl

ANWB ledenkorting – zelfs voor Wildlands
Even leek het er op dat het nieuwe Wildlands Emmen in het eerste jaar niet of nauwelijks zou grijpen naar het kortingsinstrument. Met een entreeprijs van € 30,00 is het de duurste dierentuin van Nederland. (o.a. Beekse Bergen: € 23,50 / Burgers Zoo: € 20,50) De unieke combinatie met attractiepark-faciliteiten zorgt voor de meerwaarde en vergeleken met een pretpark hanteert Wildlands geen extreme tarieven. (bijv. Walibi Holland: € 33,50) Op de website van de ANWB wordt inmiddels toch gestunt met een korting van € 10,00 voor ANWB leden.
Meer informatie: www.anwb.nl

Korting op uitjes is populair
Een dagje naar een dierentuin of pretpark is voor een familie een flinke uitgavepost. Het loont ook de moeite om gebruik te maken van kortingen. Ondanks het gemopper van consumenten over het  ‘dure dagje uit’ zijn de prijzen in Nederland zelfs wat aan de lage kant. De meeste attracties bieden op de eigen website een bescheiden basiskorting voor online boeken. Dat wordt ook terugverdiend op de lagere handlingkosten aan de fysieke kassa. Ook het dynamic pricing model, met wisselende entreeprijzen afhankelijk van daluren, is in opkomst.

Daarnaast hebben diverse online platformen in de gaten dat je met het bundelen van aanbiedingen een leuk businessmodel kunt opbouwen. Ook de reguliere verzamelwebsites van attracties besteden aandacht aan kortingen. We noemen er enkele (overzicht is niet compleet):

Nederlanders zijn koopjesjagers
Kun je als ondernemer makkelijk besluiten om maar te stoppen met het bieden van kortingen? Of zit het ingebakken in de Nederlandse cultuur? Uit onderzoek van de Nationale Kortingsmonitor (initiatief van Yellowbag) blijkt:

  • Ruim 85% van de Nederlanders houdt tijdens het shoppen rekening met korting, zowel online als offline.
  • Respondenten tot 30 jaar geven vaker aan tijdens het winkelen geen rekening te houden met korting, maar ook bij deze groep ligt het percentage nog op 73%.
  • De leeftijd 50 jaar lijkt een belangrijke scheidslijn te zijn tussen generaties als het om funshoppen naar kortingen gaat. Waar namelijk ongeveer een derde van de 50-minners aangeeft wel eens op zoek te gaan naar producten met korting terwijl ze eigenlijk niks nodig hebben, ligt dit aandeel bij 50-plussers op ongeveer een vijfde.
  • Vrouwen houden tijdens het winkelen overigens (iets) meer rekening met korting dan mannen. Slechts 9% van de vrouwen zegt (bijna) nooit rekening te houden met korting, tegenover 16% van de mannen. Wanneer we inzoomen op de invloed van korting op het doen van een impulsaankoop, zijn vrouwen beduidend gevoeliger voor korting en gaan zij sneller overstag.
  • Ongeveer een kwart van de Nederlanders gaat wel eens puur voor de lol op zoek naar producten met korting terwijl ze geen nieuwe spullen nodig hebben. Net als bij impulsaankopen zijn het vooral vrouwen die funshoppen op zoek naar korting.

Meer informatie: Yellowbag kortingsmonitor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *