Google onderzoek: Vakantiepark-ketens Landal en Roompot bieden een goede mobiele ervaring

Google deed onderzoek naar de meest gebruiksvriendelijke mobiele reiswebsites van Nederland. Landal GreenParks en Roompot Vakanties noteerden beide een plek in de top 10.

Landal en Roompot scoren goed op mobiel
Landal en Roompot scoren goed op mobiel

Een gebruiksvriendelijke mobiele website is een absolute vereiste voor iedere reisaanbieder. Maar liefst 87% van de Nederlanders gebruikt internet op de smartphone. Hierbij verwachten wij tegenwoordig ook dat de mobiele site snel en gemakkelijk te gebruiken is. Is dit niet het geval dan haken we af of (nog erger) bezoeken we een andere website (28%).

Om merken een beter inzicht te geven in de gebruiksvriendelijkheid van mobiele websites heeft Google in samenwerking met een team van usability-experts bijna 500 sites beoordeeld. De meest bezochte sites (o.b.v. SimilarWeb) in de branches Retail, Finance en Travel zijn onder de loep genomen.

Landal en Roompot scoren goed

In de categorie Travel heeft Booking.com de beste mobiele website in zowel Nederland als België, aldus het onderzoek van Google. NS International staat op twee en HotelSpecials en KLM delen de derde plek.

Google onderzoek mobiele reiswebsites
Google onderzoek mobiele reiswebsites
Landal en Roompot op smartphone
Landal en Roompot op smartphone

 

 

 

 

 

Van de gerenommeerde Nederlandse vakantiepark-aanbieders zijn het Landal GreenParks (6e) en Roompot Vakanties (10e) die de beste mobiele ervaring bieden. Vakantiepark-expert Parkvakanties kan dit beamen: “Zowel Landal als Roompot heeft een soepele mobiele website met goed werkende checkout. Wel kunnen beide ketens hun mobiele site nog verbeteren door tijdens het aankoopproces duidelijker aan te geven hoever je bent. Pluspunt bij Roompot is overigens wel de heldere wijze waarop de totaalprijs constant wordt getoond.”

Center Parcs is de opvallende afwezige in het lijstje. Wellicht zien we die volgend jaar terug in het onderzoek, want Center Parcs is momenteel druk bezig met een volledig nieuwe (mobile-first) website. De lancering volgt later dit jaar.

In de resultaten is de gebruiksvriendelijkheid uitgedrukt in een percentage. Voor het bepalen van de eindscore tellen de vindbaarheid, het ontwerp en de usability van de site voor 70% mee. De laadtijd bepaalt de overige 30%.

De geselecteerde Nederlandse reiswebsites eindigden met een gemiddelde score van 73% op de tweede plek van de in totaal 11 landen, net achter Frankrijk (75%).


Met dank aan:
Laurens Taekema, oprichter van Parkvakanties. Parkvakanties is dé vakantiepark-specialist van Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *