In 2016 opende de Franse campingketen Huttopia een campingwinkel op een toplocatie in hartje Utrecht. Opvallend, want het was ook een periode dat veel retailketens en reisbureaus juist de deuren moesten sluiten. Aan de vooravond van de zomervakantie 2017 is de winkel nog altijd geopend. De keten heeft het huurcontract zelfs weer een jaartje verlengd.
Huttopia is een Franse campingketen met inmiddels 41 eigen campings verspreid over heel Frankrijk. Er zijn ook nog enkele campings in ontwikkeling die er nog niet aan toe zijn om het kwaliteitslabel ‘Huttopia’ te mogen dragen. Naast het standaard Huttopia label zijn er nog twee bijzondere labels: ‘Huttopia Vilages’ voor het luxere segment en ‘Indigo’; een label voor stadscampings.
Winkel als marketingtool
Samuel Lafforest is de Business development Manager van Huttopia Travel; de organisatie die de marketing verzorgt voor Noord Europa. (Groot Brittannië, Nederland, Duitsland en België). Lafforest legt uit dat het pand in Utrecht meerdere functies heeft: “We waren in 2016 op zoek naar een kantoorlocatie voor onze werkzaamheden, met o.a. een call center voor de Noord-Europese markt. Een van de doelstellingen is om Huttopia meer bekendheid te geven. Een winkel leek ons daarvoor ideaal. Het is een vorm van tegendraadse marketing. Nu veel bedrijven hun fysieke winkelpand opgeven, zien wij juist de meerwaarde. Het is voor ons vooral een brandstore. Er lopen hier dagelijks ontzettend veel mensen langs. In de winkel is het niet zo druk, maar we moeten wel regelmatig ons folderrek buiten bijvullen. Ook leuk om te zien is dat veel mensen op straat stoppen om te kijken naar de aantrekkelijke vakantie-ideeën. Men verwacht het niet; een campingwinkel op deze locatie. We kunnen hier ook prima klanten en relaties ontvangen. Utrecht is centraal gelegen en de winkel is goed bereikbaar vanuit Utrecht CS.”
De beslissing om de locatie in Utrecht te huren wordt genomen in overleg met het hoofdkantoor in Lyon. Daar is recent besloten om het huurcontract ook voor 2018 te laten doorlopen.
Glamping, luxe en comfort
Huttopia profileert zich als kwaliteitslabel, maar wil wel de connectie behouden met ‘het echte kamperen’. Lafforest: “Daar hoort zeker ook ‘Glamping’ bij. Voor Huttopia is ‘Glamping’ overigens geen nieuw fenomeen. Wij werken als meer dan 20 jaar met extra comfortabele verhuuraccommodaties die tegenwoordig onder de noemer ‘Glamping’ vallen.
Met het luxe aanbod speelt Huttopia goed in op de huidige markttrend. Lafforest: “Juist de luxere accommodaties zijn erg in trek. We zijn daarom sinds dit jaar begonnen om een nieuw topsegment aan Huttopia toe te voegen; ‘Huttopia Villiages‘. Dit zijn echte full service vakantiedorpen, waarmee we de kant van Center Parcs opschuiven, maar dan wel met behoud van onze kampeertraditie. Op deze parken zijn bijna alle voorzieningen inclusief, zoals het activiteitenprogramma en de wellness. Waar de reguliere Huttopia Campings een evenwichtige 50/50 mix kennen van verhuuraccommodaties en vrije kampeerplekken, is bij het Villages concept 80% van de plekken ingericht met een verhuuraccommodatie.”
Stadscampings populair
Een ander groeisegment waar Huttopia op inspeelt is de opkomst van stadscampings. Hier is een eigen concept voor ontwikkeld onder de naam ‘Indigo’. Men treedt daar pas goed mee naar buiten als er meerdere Inigo campings gereed zijn. Een groot succesnummer is Indigo Paris, in Bois de la Boulogne. Lafforest: “Stadscampings worden vaak gbruikt door mensen ie op doorreis zijn. Op camping Indigo Paris, die goed met het openbaar vervoer verbonden is met het stadshart, zien we ook veel jonge toeristen die dit als een voordelig alternatief zien.”
Op dit moment is Huttopia alleen actief in Frankrijk. Lafforest sluit niet uit dat daar in de toekomst verandering in komt, waarbij ook naar Nederlandse locaties wordt gekeken.
Meer informatie: https://europe.huttopia.com/nl/