Leer breed kijken, kijk systeemgericht. Lotte van Gelder vertelde mij al, ga inzoomen, ga uitzoomen! Wat zie je in detail en wat is de context? Ik zie een lekke fietsband, maar even daarom heen ligt glas. Je kunt het probleem alleen echt oplossen wanneer je systeemgericht kijkt naar de dingen. Leer breed kijken, kijk systeemgericht. Lotte van Gelder vertelde mij al, ga inzoomen, ga uitzoomen! Wat zie je in detail en wat is de context? Ik zie een lekke fietsband, maar even daarom heen ligt glas. Je kunt het probleem alleen echt oplossen wanneer je systeemgericht kijkt naar de dingen.lekke band

Als de lekke fietsband een onderdeel is van het systeem waarbij het glas het probleem is, wat is dan de context van het probleem; de afnemende kampeerovernachtingen in onze sector? Of het afnemend aantal watersporters? Onlangs was ik aanwezig bij een ronde tafelgesprek waarbij de provincie Friesland vroeg HOE ze de recreatiesector kunnen helpen. We zaten met een gemêleerde groep recreatie-ondernemers en hoewel we allemaal 'de lekke fietsband' zagen, hadden we toch allemaal een ander idee waardoor deze 'lekke band' werd veroorzaakt. Natuurlijk is marketing een heel belangrijk en wezenlijke onderdeel van het probleem. Immers marketing gaat over bereiken en beraken. Bij het bereiken van je (potentiële) gasten daarbij kan een provinciaal marketingbureau echt van betekenis zijn. Daarvoor zijn fikse budgeten nodig, en natuurlijk kan de provincie daarbij erg behulpzaam zijn. Maar ik vind dat we ook goed moeten kijken naar onze rol als recreatieondernemers, naar HOE we onze gasten beraken. Maken de harten van onze gasten nog wel een 'huppeltje' wanneer ze onze gast zijn? Of zijn onze gasten steeds vaker beter af in het buitenland of in het theater? [caption id="attachment_32576" align="alignright" width="277"]watersport op camping Heeg watersport op camping Heeg[/caption] Ik vind dat we tekort zijn geschoten in het beraken van onze gasten, door welke redenen dan ook. En ik denk dat we daar als recreatieondernemers, samen met de stakeholders, wat oplossingsgerichter naar zouden moeten kijken. Welke verhalen geven wij onze gasten mee naar huis? En welke verhalen kunnen ze elders krijgen? Laten we samen, met elkaar onze producten en diensten weer zo ontwikkelen, opdat onze gast van morgen met prachtverhalen naar huis kan gaan! Ik ben benieuwd naar je reactie! Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.