Van een fietstochtje tot netwerken met collega’s

Het fietsseizoen is weer begonnen. Tijd om je fiets tevoorschijn te halen en te genieten van een heerlijke tocht in de natuur. Het viel me tijdens Pasen op dat naast veel Nederlands, ook onze Zuider- en Oosterburen eropuit trokken met gewone én elektrische fietsen.

door Ron Koopmeiners

Nu de zon vaker schijnt, is de verkoop en verhuur van elektrische fietsen weer volop aan de gang. Dat geldt eigenlijk voor alles wat elektrisch is, want naast elektrische fietsen is er ook veel interesse in elektrische steps en golfkarren.

Elektrische voertuigen

Hoe je als ondernemer deze elektronische voertuigen verhuurd? Door een betaalbare prijs te hanteren, die ook het onderhoud, de schades én de vervanging van de accu’s dekt. Maar hoe pak je dat aan? Weet de gebruiker hoe hij om moet gaan met jouw elektrische materialen? Wie is wanneer en waarvoor verantwoordelijk? Geef je verplicht een helm mee of is alleen het aanbieden ervan voldoende? Genoeg vragen waar je als zelfstandige misschien eens over wil sparren. Kun je dan naar CenterParcs bellen en vragen hoe het daar wordt geregeld? Of vraag je advies aan de Recron?

Het is helaas niet vanzelfsprekend dat ondernemers onderling kennis met elkaar delen. Een voorbeeldje: elke vakantieaanbieder vertelt op zijn website wel iets over duurzaamheid. Bel je hem op en vraag je wat hij precies doet, wat het kost en wat de voor- en nadelen van zijn aanpak zijn? Dan geeft hij meestal niet thuis en deelt hij de antwoorden op deze vragen niet met je. Wanneer ondernemers elkaar wel willen helpen? Als ze elkaar kennen van een bijeenkomst bijvoorbeeld, en er was een klik. Dan wisselen ze nog wel eens kennis uit met elkaar.

Kennis van de ondernemers verrijken

Om de kennis van ondernemers te verrijken, organiseren brancheorganisaties en overheden regelmatig informatiebijeenkomsten en cursussen. Kennisgroepen, bedrijfsvergelijkingsgroepen, recreatiebeurzen, recreatiecongressen… er is van alles waar je als ondernemer naartoe kunt. Toch blijft het lastig om kennis te delen en er met elkaar over te spreken. En hoe vind je überhaupt sprekers? Welke thema’s laat je aan bod komen? En vooral: wat vertel je wel en wat vertel je achter de komma? Het hoeft ook niet altijd om een succesverhaal te gaan, want van mislukkingen of bijna succesverhalen leer je minstens net zoveel.

Kopje koffie

Waar ik in geloof? In bij elkaar langsgaan. Drink een kopje koffie met elkaar, loop een rondje over het park of bezoek samen een ander park. Houd het laagdrempelig, toon oprechte belangstelling en wees open over je doelstelling of problemen. Door elkaar te helpen, maken we de branche sterker, beter én dus succesvoller. Wat mij betreft mag klankborden dus wel wat vaker. Bezoek een recreatiecongres en zoek elkaar op, want het loont.

Met dank aan (redacteur): Ron Koopmeiners, branchespecialist leisure en horeca bij Countus

Meer informatie; www.countus.nl/voor-wie/recreatie-horeca

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *