55-plussers zijn reislustiger dan ooit en hun belang voor de toeristische sector neemt door de vergrijzing en hun groeiende welvaart alleen maar toe. ABN AMRO verwacht dat de vakantie-uitgaven van deze groep vakantiegangers met bijna de helft stijgen van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027.
Dat concludeert zij in het rapport ‘Rijp voor avontuur’ waarin zij de vakantiebestedingen van 55-plussers in kaart heeft gebracht. Hierbij is rekening gehouden met onder andere vergrijzing, het prijsniveau van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen. Op basis hiervan verwacht ABN AMRO dat de totale vakantiebestedingen van 65-plussers tot 2027 met 810 miljoen euro stijgen naar 5,07 miljard euro. Maar ook de vakantiebestedingen van de groep 55-64-jarigen – eerder nog ‘de verloren generatie’ genoemd – zitten stevig in de lift. ABN AMRO verwacht dat zij in de komende jaren 2,7 miljard euro meer uitgeven aan vakanties. In 2027 komen de vakantiebestedingen van 55-64 jarigen dan uit op 5,61 miljard euro.
Uitgaven aan fietsvakanties dit jaar voor het eerst meer dan één miljard euro
55-plussers zijn goed voor 41 procent van alle toeristische overnachtingen in Europese hotels, vakantieparken en sterrencampings. Toeristen van 65 jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor bijna een kwart van de toeristische overnachtingen. Het belang van deze groepen neemt in de komende jaren toe voor de reisbranche vanwege hun vermogensgroei en vergrijzing. Senioren hebben daardoor vaker mogelijkheden om verder te reizen, luxere accommodaties te kiezen en bijzondere ervaringen te zoeken. Dat leidt tot de opkomst van nieuwe reistrends onder oudere generaties, zoals actieve vakanties of culinaire reizen. Zo neemt de populariteit van fietsvakanties flink toe. ABN AMRO verwacht dat de uitgaven aan deze vakanties dit jaar voor het eerst de grens van één miljard euro passeren; ruim de helft hiervan komt op het conto van 55-plussers.
Passend aanbod óók buiten hoogseizoen biedt grote kansen toeristische sector
55-plussers zijn reislustiger, actiever en avontuurlijker dan ooit te voren. ‘’De toeristische sector kan hierop inspelen met een aanbod dat aansluit op de behoeftes van deze ouderen, bijvoorbeeld door in te spelen op de populariteit van fietsvakanties. Hotels en vakantieparken kunnen hun locatie langs fietsroutes onderstrepen en bewaakte fietsenstallingen te realiseren die zijn bestemd voor elektrische fietsen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Voor touroperators is de populariteit van multigeneratie-reizen goed nieuws. Dit type reis wordt doorgaans ruim van tevoren geboekt en dat brengt voor reisaanbieders minder risico’s met zich mee. Daarnaast zijn 55- en 65-plussers niet gebonden aan schoolvakanties, waardoor zij ook vakanties kunnen boeken buiten het hoogseizoen. Zo is het voorseizoen bij hen meer in trek dan het hoogseizoen. Daarnaast heeft maar liefst 12 procent van de totale vakantiebestedingen van 55-plussers betrekking op de herfstvakantie.”
Bron en meer informatie: ABN AMRO – sector leisure