Het Drentse park Landal Aelderholt is volop bezig met een ontwikkelplan. Er komen binnenkort 60 nieuwe vakantiewoningen bij. Om die reden werd recent ook het dagrecreatief aanbod uitgebreid met de spectaculaire Skyflyer. Ook het restaurant bereid zich voor op de toekomstige uitbreiding.
Het gaat best goed met Landal Aelderholt, vertelt F&B manager Erik Senay: “We hebben een goed zomerseizoen achter de rug en de drukte is nog altijd niet voorbij. En het seizoen loopt lang door. Ook in oktober verwachten we weer grote drukte door de Nederlandse herfstvakantie en vakanties in België en Duitsland.”
Groei van Landal Aelderholt
En het gaat nog drukker worden op het park, want er komt een uitbreiding aan met 60 vakantiewoningen voor 4 tot 12 personen. Alle woningen hebben een zeer luxe uitstraling. Denk hierbij o.a. aan een luxe inrichting, een moderne keuken, luxe sanitair, sunshower en een sauna. De woningen met een wellness label zijn ook voorzien van een whirlpool en een hout gestookte haard. Daarnaast worden de nieuwe recreatiewoningen gebouwd volgens de meest actuele inzichten in materiaalkeuze, isolatienormen en duurzaamheid. Met dit aanbod wordt er gehoor gegeven aan de vraag naar luxere, ruimere en duurzamere recreatiewoningen.
In aanloop naar de uitbreiding is er half september een nieuwe attractie geopend die het park nog aantrekkelijke moet maken voor gezinnen met kinderen.De nieuwe Skyflyer is een spectaculaire attractie waarmee het park de aandacht wil trekken van jonge avontuurlijke gezinnen. Het valt op dat vakantieparken hun attractie-aanbod steeds groter en spectaculairder maken. Helaas is de Skyflyer niet elke dag geopend, want er is wel het nodige begeleidende personeel nodig voor een veilige bediening – en tijdens de daluren wordt dat een te kostbare investering.
Slimmere bedrijfsvoering in duurzaamheid en inkoop
Ook in de dagelijkse operatie zit het management van Landal Aelderholt niet stil. En dat heeft verschillende oorzaken…
Er wordt gezocht naar oplossingen om het energieverbruik terug te dringen. De parken van Landal hebben hun prijzen voor langere tijd vastgelegd. Maar ook daar komt een einde aan. Gezien de extreem hoge energieprijzen is er urgentie om te kijken naar energiebesparing. We (redactie Pretwerk.nl) verbleven deze dagen zelf in een eco-bungalow, waar al vele maatregelen zijn genomen, zoals zonnepanelen op het dak, bewegingssensoren gekoppeld aan de verlichting, een centrale ‘uit’-knop voor alle verlichting bij de buitendeur en warmtepomp, en nog veel meer…”
Ook de schaarste aan personeel is een uitdaging. In het restaurant zien we dat er o.a. er twee robots worden ingezet ter ondersteuning van het bedienend personeel. Senay is wel te spreken over deze nieuwe ‘collega’s’: “In eerste instantie zagen we het vooral als een leuke gadget. Inmiddels heeft de robot een rol in de logistiek van het restaurant gekregen. Het uitserveren gebeurt nog altijd door mensen, maar je kunt tot wel tien couverts laten meenemen door de robot die a.h.w. met de medewerker meeloopt. Dat scheelt heel wat loopjes van, en naar de keuken. En ook voor het afruimen van de tafels is de robot ideaal. Alleen voor het vervoer van vloeistoffen, zoals glazen wijn of de soep, is deze robot wat te wiebelig.”
De hogere prijzen voor de inkoop van allerlei producten heeft ook gevolgen voor de keuken op het park. Senay: “Op ons park wordt het menu, en de inkoop van ingrediënten, bepaald vanuit het Landal hoofdkantoor. Nu de prijzen stijgen zie je dat er soms andere keuzes worden gemaakt in de inkoop van ingrediënten om de kosten te drukken. Die centrale prijsafspraken zorgen er wel voor dat Landal nog aardig kan besparen op de inkoopkosten.”
Met dank aan: Erik Senay, F&B manager Landal Aelderholt