Mixen van concepten in dagrecreatie vraagt om tijd en subtiliteit

Consumenten in de dagrecreatie zoeken voor hun dagje uit in eerste instantie naar concepten ‘die zij al kennen’. Bijvoorbeeld een dierentuin, of een pretpark zijn zoekwoorden waar veel op wordt gezocht. Het middelgrote park Le Pal in Frankrijk (695.000 bezoekers in 2022), waar wij dit jaar te gast waren, biedt een mix van concepten; dierenpark, plantentuin, attractiepark en verblijf. In de regio is Le Pal een succesvolle speler; maar de positionering vraagt wel om de nodige balans.

Attracties zijn trekker; dieren stimuleren herhaalbezoek

Directeur eigenaar van Le Pal, Arnaud Bennet, geeft een uitleg over het gebalanceerde concept van Le Pal: “In grote lijnen komt het er op neer dat de mensen ons park voor de eerste keer vooral bezoeken vanwege het pretparkgedeelte, met daarin een mooie range aan spectaculaire attracties. Maar men komt vooral terug vanwege de beleving van de natuur in onze dierentuin en het park.”

Het concept van Le Pal is sinds de oprichting in 1973 organisch gegroeid. Het dieren- en attractiepark bevindt zich op 100 km van Lyon in een relatief arme regio van Frankrijk. Bennet: “Juist doordat we niet in een dichtbevolkte regio zitten is het van groot belang dat we onderscheidend zijn en bijzondere redenen bieden om het park te bezoeken. Toch zit onze kerndoelstelling niet in het presenteren van bijzondere attracties of een dierencollectie. We stellen ons als doel dat onze gasten ‘Een bijzondere tijd samen beleven’. Maar om voor alle leden van de familie iets te bieden moeten we wel zorgen voor een divers aanbod, waarin voor iedereen wel een reden is om mee te gaan.”

Balans speelt een rol bij keuze nieuwe attracties

In mei van dit jaar werd een nieuwe darkride Champi Folies op het park geïntroduceerd. Ook die keuze is voor Bennet genomen om de juiste balans op het park te versterken: “De achtbanen en spectaculaire attracties zijn bijzonder populair bij de jongeren. Maar wat nog ontbrak is een attractie waar de hele familie samen iets kan beleven. Deze darkride, geleverd door Boldmove Nation, zorgt er voor dat we er en leuke activiteit bij hebben die in het teken staat van ‘samen beleven’. Het kwam bovendien goed van pas dat we met deze indoor attractie ook weer wat meer regenbestendig zijn geworden.

Zie ook: Compacte darkride Smash en Reload biedt kansen voor nieuwe doelgroepen w.o. kleinere parken

De volgende nieuwe attractie wordt een watercoaster (Mack Rides) in en groene inbedding.

Hart voor de natuur

De familie die park Le Pal exploiteert geeft bij de ontwikkeling ook een belangrijke rol aan de doelstellingen op het gebied van conservatie in de natuur. Om die reden is het park ook aangesloten bij EAZA en neemt deel aan internetionale conservantieprogramma’sHet park zelf heeft een oppervlakte van 50 ha en je hebt vrijwel continu het gevoel dat je in een natuurgebied rondloopt. Wat dat betreft is wel een vergelijking te trekken met De Efteling, waar ook de natuurwaarden hoog in het vaandel staan.

Een volgend project waar Bennet werk van wil maken is het ontwikkelen van de botanische tuin als onderdeel van het totaalconcept. Bennet: “We krijgen steeds vaker signalen dat mensen met en botanische achtergrond onze collectie bijzonder waarderen. Daar willen we graag op voortborduren.” Er loopt al een aanvraag voor het label ‘Jardin remarkable’. Daarmee wordt opnieuw een nieuwe specifieke doelgroep aangesproken.

Verblijfsconcepten

Dat Le Pal opereert in en relatief arme regio is zeker niet af te lezen uit het aanbod van verblijfsrecreatie. Het nieuwe Savana Reserve – een hotelconcept met luxe kamers die uitkijken op een savanne met dieren, is van hoge kwaliteit. Het prijskaartje voor een 2-persoonskamer, halfpension, inclusief toegang tot de dagattractie schommelt rond de € 200 p.p.p.n..

Net als in het dagrecreatieve gedeelte, is de natuurbeleving nadrukkelijk aanwezig. De uitwerking, met hoge mate van detaillering in thematisering, geeft je echt het gevoel dat je op een safari resort in Afrika verblijft.

Naast de nieuwe hotelaccommodatie is er ook de mogelijkheid om te kiezen voor luxe en ruimte glamping lodges van 40 m2, die al wat langer aan het park zijn gekoppeld. Die zijn per persoon, niet heel veel goedkoper dan de hotelaccommodatie.

Met het aanbieden van verblijf maakt Le Pal het ook aantrekkelijk voor een doelgroep die wat verder moet reizen. De doelgroep wordt dus verbreed, met een aantrekkelijke doelgroep die wat meer zal uitgeven tijdens het verblijf.

Meer informatie: https://en.lepal.com/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *