Hotelsector focust nog meer op de leisure gast als aanpassing op de coronamaatregelen

De hotelsector in Nederland ontvangt als gevolg van de coronacrisis minder zakelijke en internationale gasten. Met name buiten de Randstad profiteren hotels mee van de sterk toegenomen vraag naar binnenlandse vakanties. Wij ontvingen een update van de Fletcher Hotels, Bilderberg en Van der Valk.

Fletcher Hotels

Conclusies:

  • Hotels buiten de randstad hebben een hogere bezetting in de zomervakantie
  • Hotels zien in de zomervakantie vaker boekingen met een langere verblijfsduur
  • Hotelketens spelen steeds vaker in op de leisure gast met arrangementen voor rondreizen

Nieuwe marktbalans door de coronacrisis

De coronacrisis, en de daarmee gepaard gaande maatregelen, zorgen voor een grote verschuiving in doelgroepen van de verblijfsrecreatie. Met name de zakelijke markt is sterk gekrompen door het wegvallen van congressen en vakbeurzen en de opkomst van videoconferencing. Ook hotels die afhankelijk zijn van inkomend toerisme zagen de bezoekersstroom sterk afnemen. Vooral de hotelsector in Amsterdam, in 2019 nog goed voor de helft van de buitenlandse hotelovernachtingen in Nederland, is zwaar getroffen. (van 7,5 mln buitenlandse gasten in 2019 naar 2,1 miljoen in 2020.) In heel Nederland nam het aantal hotelgasten (binnen- en buitenlands) af van 30,6 miljoen in 2019 naar 16,2 miljoen in 2020.

De Nederlandse campings en bungalowparken, veelal gelegen buiten de randstad, zagen ook veel buitenlandse gasten wegblijven. Nederlandse gasten vulden de lege plekken echter grotendeels weer op.

Op Pretwerk besteden we eerder al aandacht aan de situatie bij diverse vormen van  verblijfsrecreatie:

Hotelsector speelt in op nieuwe marktverhoudingen

Fletcher kent een uitstekende zomervakantie

De Fletcher Hotels heeft inmiddels 105 locaties in beheer, en zijn goed vertegenwoordigd buiten de Randstad. Marketingmanager Rachelle Jansen presenteert een positief plaatje voor de snelgroeiende hotelketen.

Kun je aangeven hoe de verhouding zakelijke en leisure gasten bij jullie in een normaal jaar ongeveer ligt?

Jansen: ”In een ‘normaal’ jaar ontvangen wij, net als in corona jaar, meer leisure gasten dan zakelijke gasten. Het aandeel zakelijk is ongeveer 20% van onze business. De focus ligt op onze leisure gasten, maar uiteraard richten wij ons ook op de zakelijke, trouw(en), football, events en wellness markt.”

Campings en vakantieparken kennen deze zomer een vrij hoge bezettingsgraad. Hoe zit dat bij jullie hotels? Profiteren de hotels ook volop mee van de vakanties in eigen land?

Jansen: “Normaal gesproken is onze bezettingsgraad 95% in de zomer. De vraag is heel erg groot en daardoor gaan wij hier deze zomer overheen. We hebben afgelopen week en de week daarvoor alle records opnieuw verbroken. De vraag naar vakantie in eigen land is heel erg groot/hoog en daardoor was er afgelopen weekend geen kamer meer te boeken. Een aantal gasten moesten we dus teleurstellen die graag een nachtje of meerdere nachten naar Fletcher Hotels wilde gaan, omdat we gewoonweg vol zaten! Zo’n hoge bezettingsgraad zorgt daardoor ook voor het hoogste aantal online boekingen en een hogere omzet dan vorig jaar.”

Zien jullie deze zomer ook boekingen voor langere periode dan ‘normaal’?

Jansen: ”Jazeker, ook dit jaar willen mensen de zomer graag in eigen land vieren en waar kan dat nu beter dan bij Fletcher Hotels. Met 105 unieke hotels verspreid door het hele land is er altijd wel een hotel dat bij de wensen en behoeften aansluit. De vraag is groot en met name ook naar verblijven voor langere periodes. Nederland heeft zoveel moois te bieden en toevallig staat overal wel een Fletcher hotel. Daar hebben wij natuurlijk op ingespeeld door het samenstellen van compleet samengestelde Fletcher rondreizen in eigen land.

Hebben jullie dit jaar nieuwe producten of arrangementen ontwikkeld, speciaal voor de toeristische gast?

Jansen “De nieuwe rondreizen van Fletcher kunnen op meerdere manieren worden afgelegd, namelijk per auto, per fiets, te voet of met het OV. Gasten genieten van 4, 5, 7 of 9 dagen van een volledige verzorgd arrangement incl. overnachtingen, ontbijt, diners, compleet samengestelde routes en tips voor onderweg. En het leuke is, je ontdekt met het arrangement niet alleen hoe mooi Nederland is, maar je ontdekt ook hoe leuk onze Fletcher hotels zijn. Je reist namelijk, welke rondreis je ook kiest, van Fletcher hotel naar Fletcher hotel! Zo ga je dus in één rondreis meerdere Fletcher hotels langs en dat is zeer uniek. Handig om te weten: bagagevervoer (bij de keuze te voet of per fiets) wordt volledig door ons verzorgd. Op dit moment zijn onze Fletcher’s Klavertje Vier en Fletcher’s Roadtrip Arrangementen (te voet, per fiets of met de auto) de populairste geboekte arrangementen. OV Trip nog niet, omdat we deze momenteel aan het samenstellen zijn en deze vanaf half september te boeken is. Dit is dus weer een nieuw product/arrangement dat we momenteel aan het ontwikkelen zijn. Mocht onze Fletcher gast toch liever in één hotel willen verblijven kan dat natuurlijk ook en ook voor een langere periode! Onze 5-daagse Mini Vakantie is ook erg gewild. Er is altijd voor een ieder wat wils.”

Meer informatie: www.fletcher.nl

promotie-uiting Bilderberg

Bij Bilderberg komt de aandacht voor leisure gasten in een versnelling

Ook in het luxe segment, waarin de hotelketen Bilderberg actief is met 12 Nederlandse hotels, is sprake van een aanpassing aan de omstandigheden. Deze hotelketen heeft duidelijk meer last van de doelgroepen die wegblijven (zakelijke markt) en moet de bakens dus verzetten. CCO Arlette Gilbert geeft een toelichting.

Kun je aangeven hoe de verhouding zakelijke en leisure gasten bij jullie in een normaal jaar ongeveer ligt?

Gilbert: ”In een ‘normaal’ jaar (als referentie 2019 genomen) maken de individuele gasten ongeveer 58% uit van het totaal aantal bezette hotelkamers, in 2020 was dit 76% en de verhouding zal in 2021 ook ongeveer op dit percentage uitkomen. Reden is het wegvallen van de zakelijke groepen (vergaderingen, trainingen, evenementen) en het wegvallen van de zakelijke individuele (internationale) reiziger, hiermee groeit het aandeel van de privégast.”

Welke hotels profiteren mee van de toegenomen binnenlandse vraag?

Gilbert “Onze hotels op de Veluwe en in Limburg en aan de kust draaien goede bezettingspercentages (tussen de 77-84%) dit jaar, de mix in de hotels is anders dan ‘normale’ jaren, dan zijn er meer zakelijke groepen ook tijdens de zomermaanden. Hotels in de ‘secundaire steden zoals Zwolle en Apeldoorn draaien ook goede bezettingen (ca 80%).  De hotels in de primaire steden zoals Rotterdam en Amsterdam blijven achter in bezetting (ca 30-44%).”

Zien jullie deze zomer ook boekingen voor langere periode dan ‘normaal’?

Gilbert : “Met name vorig jaar was de vraag erg hoog tijdens de zomermaanden, ook met langere verblijfsduren dan normaal. Dit jaar ‘normaliseert’ het meer, ook omdat meer mensen naar het buitenland op vakantie gaan. De vraag naar de hotels buiten de steden is voor Bilderberg vergelijkbaar met andere jaren tijdens de zomer, vraag in de grotere steden is beduidend lager.”

Hebben jullie dit jaar nieuwe producten of arrangementen ontwikkeld, speciaal voor de toeristische gast?

Gilbert “Bilderberg richt zich ook in andere jaren nadrukkelijk op de Nederlandse en Belgische privégast. We hebben vorig jaar voor de zomer een aantal nieuwe arrangementen ontwikkeld, met name gericht op de langere verblijfsduur. Daarnaast zien we een stijgende belangstelling voor al bestaande arrangementen zoals een fietsvakantie langs meerdere hotel of het combineren van hotels in één arrangement.”

Meer informatie: https://www.bilderberg.nl/

Van der Valk profiteert van groei binnenlandse vakantiemarkt

Ook Van der Valk hotels geeft aan dat zij deze zomervakantie en bovengemiddelde bezetting hebben. Van der Valk leunt sterk op de zakelijke markt die in een normaal jaar goed is voor zo’n 60% van de overnachtingen.

Van der Valk heeft geen aanvullende (corona)programma’s ontwikkeld om in de zomervakantie méér Nederlandse vakantiegangers aan zich te binden. Als we infomeren of er sprake is van een langere gemiddelde verblijfsduur dan krijgen we als antwoord: “De gemiddelde verblijfsduur is in de zomerperiode historisch gezien altijd iets langer dan in de zakelijke maanden.  Dit jaar, c.q. vanwege Corona is dat echter niet significant anders dan andere jaren.”

Meer informatie: www.valk.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *