Afgelopen week werden de geupdate plannen voor de World Food Center Experience in Ede gepresenteerd. Experience expert Dirk Lubbers kan vanaf dit moment aan de slag met de verdere invulling van de attracties en de verhaallijnen: “Het gaat nu pas echt beginnen”.
Zie ook: WFC presenteert update ontwerp gebouw en experience
In de voorbereidende fase van het project werden zeker zo’n 45 stakeholders en deskundigen gehoord over de inhoudelijke invulling van het World Food Center. Het internationaal gerenommeerde BRC Imagination Arts hield daarbij de touwtjes strak in handen en wees de betrokkenen continu op het perspectief vanuit het kind. Lubbers: “Er ligt al snel het gevaar op de loer dat je te veel boodschappen wilt afvuren op het jonge publiek. Dat werkt niet. Je moet de boodschap vooral simpel houden. Ook afwisseling van thema is van groot belang. Er zaten veel Nederlandse partijen aan tafel, maar voor de aantrekkelijkheid wilden we ook verhalen en sferen van (voedsel)culturen uit andere delen van de wereld aan de experience toevoegen. Waar we ook voor moeten waken is dat er een evenwichtig en onderbouwd verhaal over voedsel wordt verteld. Het moet allemaal kloppen. En dat is lastig, want zelfs wetenschappers zijn het lang niet altijd met elkaar eens.”
Wat gaat er in de volgende fase gebeuren? Lubbers: “Nu wordt het pas echt leuk. We hebben de inhoudelijke content nu op hoofdlijnen vastgesteld, en gaan daar nu een experience van maken. We moeten nu aan de slag op het wow-effect in te voegen. Als mensen echt geraakt worden en zich betrokken voelen bij een experience, dan nemen ze de boodschap mee naar huis. Wat wij de bezoekers willen mee geven is ‘food for thought’ over hun eigen eet- en drinkgedrag. Maar het moet gewoon ook een heel leuk dagje uit worden. We willen attracties in de regio, zoals Ouwehands Dierenpark en Burgers’ Zoo naar de kroon steken.”
Hoe voeg je het wow-effect toe aan het toch wat serieuze (op)foodverhaal? Lubbers: “Vooral de humor moet er zeker nog in. Dat doe je door onverwachte wendingen en gebeurtenissen in te bouwen. Dat mag af en toe zelfs een beetje plat zijn, met bijvoorbeeld een harde scheet aan het eind van het verhaal over het darmstelsel. Bij het selecteren en trainen van het personeel speelt het onderwerp humor ook een belangrijke rol. Bij mijn voormalige werkgever, de Heineken Experience, waren het vooral de mensen die de humor meebrachten. Het theater wordt volgens mij een van de hoogtepunten van de experience. Daar kun je de bezoekers ook meenemen in het verhaal. We willen niet alleen een verhaal vertellen, maar de bezoekers ook onderdeel van het verhaal maken.”
Hoe maak je een experience die de lastige doelgroep van 8 – 16 jaar blijft boeien? Lubbers: “Dat is inderdaad een uitdaging. Zij hebben thuis al de nodige spectaculaire computerspellen. Dus je zult iets moeten bedenken dat ze thuis niet hebben. Bovendien is het lastig om hun aandacht lang vast te houden. Je kunt natuurlijk goed kijken naar hun belevingswereld. Maak je verhalen op een TikTok achtige wijze; snel, met humor, en een kop en een staart. We gaan de jongeren ook uitdagen. Dat doen we bijvoorbeeld met een interactief spel waarbij ze moeten jagen op producten om hun voedselpakket bij elkaar te verzamelen. Ook in het onderdeel ‘De Markt’komt een spelvorm, gebaseerd op de voedingswaarde van de producten die je daar vindt. Voor de wat jongere kinderen hebben we in de centrale hub ook nog enkele speelelementen, zodat ook die doelgroep zich niet hoeft te vervelen.”
De experience is opgebouwd aan de hand van verhaallijnen. Maak je gebruik van mascottes of karakters om ene verband in het verhaal aan te brengen? Lubbers: “Nee, een mascotte past volgens ons niet bij deze experience. In de pre-show starten we wel met vijf tot zeven personen die een rol spelen in het verhaal. Die personen kun je later weer tegenkomen in de experience. Dat zijn dan de getrainde personeelsleden (vaak met een wetenschappelijke achtergrond) die je uitleg kunnen geven en onderdeel zijn van de beleving.”
De experience is natuurlijk niet alleen gericht op kinderen? Lubbers: “Om die reden zit er ook een zekere gelaagdheid in de experience. Voor kinderen brengen we de boodschap vooral via een vorm van vermaak. Volwassenen zullen zich meer focussen op de inhoud. Die gelaagdheid is overigens ook nog een uitdaging waarmee we vanaf dit moment, als een puzzel, mee aan de slag gaan.”
Meer informatie:
- https://wfc-experience.nl
- www.dlcheers.com (website Dirk Lubbers)