World Food Center Experience presenteert update ontwerp gebouw en de experience

Het prestigieuze World Food Center in Ede, heeft een nieuw ontwerp voor het gebouw gepresenteerd. Het iconische ontwerp in de vorm van een ei bleek te kostbaar. Tijdens de persconferentie werden ook schetsen van de inrichting van de Experience getoond.

In het nieuwe ontwerp is rekening gehouden met het inpassen van het monumentale gebouw van de voormalige Mauritskazerne in het totaalconcept. Omdat de Experience behoefte heeft aan zeer verschillende ruimtes – bijvoorbeeld qua grootte, vorm en hoeveelheid licht en glas – en ook de kazerne verschillende soorten ruimtes kent, krijgt de nieuwbouw een strak extern raamwerk (de Arcade) dat uiterlijk de kazerne aanvult en benadrukt. Binnen dit raamwerk zijn er dan verschillende ruimtes in volume en vorm die in een ‘spel van volumes’ de beleving van de bezoekers maximaal ondersteunen.

Plannen voor de experience krijgen vorm

De bezoeker wordt straks in de World Food Experience door verschillende themazones geleid, allemaal gebaseerd op een verhaallijn:

  1. De theaterzaal; dit wordt benoemd als het meest attractieve onderdeel van de experience. De bezoeker wordt a.h.w. ondergedompeld in de wereld van food. Met een mix van animaties, een acteur en een bewegende tribune ‘voelen’ de bezoekers ook echt dat ze een reis maken langs verschillende delen van de wereld.
  2. The Greenhouse; hier wordt het verhaal verteld over onze voedselproductie.
  3. Your food – your body; waar de bezoeker wordt meegenomen in het efect dat eten heeft op je welbevinden.
  4. The Market: Het is net een echte winkel. In het midden draait een grote cirkel, de schijf van vijf! Hierop staan allerlei producten die je in de markt terug kunt vinden.
  5. The Hub; dit is een grote centrale zaal, waar o.a. kookdemonstraties worden gegeven.
  6. In The Flex Gallery is ruimte voor wisselexposities
  7. The Global Story gaat in op de voedselproductie wereldwijd.
  8. In The Food Machine gaat de bezoeker zelf aan de slag om zijn persoonlijke favoriete hapje te produceren.
  9. Het bezoek eindigt uiteindelijk in Het Restaurant, dat ook onderdeel uitmaakt van de experience. Hier kun je immers zelf proeven van de verhalen die je in de experience hebt meegekregen.

Experience expert Dirk Lubbers vertelt dat de totstandkoming van de experience, in samenwerking met BRC (internationale conceptontwikkelaar), een complex proces is geweest: “Er waren 45 stakeholders bij betrokken, die allemaal input hebben geleverd. Daar moest uiteindelijk één Experience uit komen. En dan hebben we nog niet eens de belangrijke doelgroep van jongeren om hun input gevraagd. Dat gaat in de volgende fase gebeuren.”

Enkele basisgegevens over de World Food Center Experience:

  • Geplande opening: 2023
  • Oppervlakte: 6700 m2 actieve ruimte
  • Geschat aantal bezoekers per jaar: 300.000
  • Werkgelegenheid in de Experience + toeleveranciers regio: 2000 a 3000 banen
  • Standaard entreeprijs: € 14,50
  • Gemiddelde bezoekduur: 2 uur

Meer informatie: www.wfc-experience.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *