Efteling wil wachtrijen in 2030 terugbrengen naar maximaal 20 minuten

Efteling heeft in haar recente jaarverslag de ambitie geformuleerd om in 2023 de wachtrijen bij attracties terug te brengen naar maximaal 20 minuten. Daarmee spelen zij in op een trend van de ongeduldige consument die steeds minder bereid is om te wachten. Maar kan dat zomaar? en wat heeft het voor gevolgen voor de capaciteit van je park? We vroegen de Efteling om een toelichting.

Wachten in de wachtrij voor een attractie is een van de grootste ergernissen van bezoekers aan de Efteling. Dat blijkt uit bezoekersonderzoek van de Efteling. Om die reden is er een ambitieuze doelstelling om de wachtrijen in 2030 terug te brengen; niet alleen bij attracties, maar ook in de horeca.

De weerstand tegen te lange wachtrijen is overigens geen typisch Nederlands fenomeen. Wereldwijd onderzoeken attractieparken de mogelijkheden om wachtrijen in te korten of aantrekkelijker te maken. Zie ook ons verslag vanaf de IAAPA Expo Europe in Wenen in 2023; Wachtrijen zijn niet toekomstbestendig.

De ambitie spreekt ongetwijfeld vele mensen aan. De uitvoering is een ander verhaal. Belangrijkste knelpunt; Wachtrijen zijn onderdeel van de capaciteit van een park. Als je wachtrijen inkort, dan kunnen bezoekers per dag veel meer attracties bezoeken. Maar ga je dan ook meer (dure) attracties plaatsen? En drukt dat niet te zwaar op je rendement?

Welke opties zijn er om wachtrijen in te korten?

Als grootste attractiepark in Nederland heeft de Efteling een voortrekkersrol op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Woordvoerder Steven van Gils begint zijn antwoord met de kanttekening dat de bereidheid tot wachten verschilt per attractie en dat daar vooral op wordt ingespeeld.

Wat kun je zoal doen om je wachttijd per attractie te beperken:

  • Het optimaler benutten van capaciteit door gasten die meer uit hun dag willen halen te bewegen naar attracties waar het rustig is. Het zijn met name pieken die zorgen voor lange wachttijden, dat kan je hierdoor voorkomen. Denk aan Carnaval Festival, dat ’s middags veel meer bezoekers trekt dan ‘s ochtends. We kunnen dit beïnvloeden door op maat gemaakt advies en we doen dit bijvoorbeeld ook door het ‘nu rustig’ label in de app. 
  • Technisch kan de capaciteit van attracties geoptimaliseerd worden door nauwkeuriger te meten hoeveel gasten er per uur door een attractie gaan. Daar is nog winst te behalen.
  • Attracties zullen gedurende het jaar altijd een of meerdere keren onderhoud nodig hebben, maar hoe plan je dit zo slim mogelijk? Moderne technieken, zoals AI kunnen helpen om dit beter te plannen.
  • Het spreiden van gasten over de verschillende dagen, nog voor de poort blijf een belangrijk onderdeel. Omdat iedereen tegenwoordig online een kaartje koopt op datum is het mogelijk om gasten te helpen hier een betere keuze in te maken. Zo is Tweede Paasdag bijvoorbeeld vaak rustiger dan ‘Derde Paasdag’ terwijl het in de verwachting van gasten precies andersom is. Als we hier gasten beter in helpen een keuze te maken is hierin ook meer spreiding.

Welke pilots hebben jullie al ondernomen rondom wachtrijen?

Van Gils: “Virtueel Wachten: Bijvoorbeeld bij de monorail bij het Volk van Laaf, de Oude Tuffers en Carnaval Festival. Dit zijn pilots geweest om inzicht te krijgen in hoe dit in de praktijk werkt. De uitkomsten hiervan delen we nog niet, omdat dit onderzoek nog niet volledig is afgerond.”

Wat zijn de gevolgen van inkorten van de wachtrij voor de capaciteit van je park?

Van Gils: “We verwachten dat de Efteling voldoende vermaak biedt voor de hele dag. Ook als de wachtrijen korter zijn. Daarnaast is het natuurlijk geen straf om je favoriete attracties twee of meerdere keren te bezoeken.”

Wordt er ook gekeken naar wachtrijen in de horeca?

Van Gils: “Daar wordt zeker ook naar gekeken. Voor sommige locaties kun je al eten vooraf bestellen in de Efteling-app, zodat het op de gewenste tijd voor je klaar staat.”

Met dank aan: Efteling

Naast het korter maken van de wachtrijen wordt er ook gekeken naar het aantrekkelijker maken van de wachtrijen.

redactionele duiding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *