Het concept ‘vakantiepark’ is een Nederlandse uitvinding. Nederlandse toeleveranciers en adviseurs zijn nog altijd betrokken regelmatig bij diverse ontwikkelingen van vakantieparken in Europa. Op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg kwamen we een delegatie tegen van Polandal uit Polen; een ambitieuze organisatie die werkt aan de eerste Poolse keten van vakantieparken.
De groep staat onder leiding van Marek Zabek, die zo’n 150 grondposities in Polen in bezit. Twee parken zijn inmiddels operationeel – en er liggen goedgekeurde (bouw)plannen voor nog zes nieuwe parken in de komende twee jaar. Zabek heeft enkele jaren in België gewoond en spreekt goed Nederlands. Hij was zich er ook van bewust dat er in Nederland veel kennis aanwezig is om kwalitatief goede vakantieparken te ontwikkelen. Hij heeft Hans van Leeuwen van Pleisureworld gevraagd om hem bij de ontwikkeling te helpen. Half november kwam het basisteam van Polandal naar Nederland en met Van Leeuwen als tourleider bezochten zij o.a. De Recreatie Vakbeurs Hardenberg, vakantiepark De Beerze bulten, Hof van Saksen en Puur Exloo.
De huidige situatie
Zes jaar geleden startte Zabek met het eerste park ‘Barkocin’, gelegen in Noord Polen en op 4 uur rij-afstand van Berlijn. Met 60 vakantiewoningen in de eerste fase en nog een 200 woningen + hotel met 80 kamers in de tweede fase is dit park het verst in ontwikkeling. Het park is gelegen in de regio aan de 600 meren en heeft een eigen strand aan een meer. Zabek: “Deze regio is toeristisch nog niet erg bekend, maar dit waterrijke gebied heeft volop toeristische potentie. Je kunt het een beetje vergelijken met de Ardennen; vol kansen voor activiteiten in de natuur.”
Het tweede park is Wytowno, gelegen op 3 km van de Baltische zeekust. Hier wordt een relatief groot park van 11 ha ontwikkeld, met in de eerste fase 150 accommodaties. Een groep investeerders, vooral afkomstig uit België, maakt de realisatie hier mede mogelijk.
Versnelling in de doorontwikkeling
Zabek realiseert zich dat de ontwikkeling van vakantieparken in Europa de laatste jaren in een stroomversnelling terecht is gekomen, en wil dan ook snel doorpakken op de Poolse markt, voordat de grotere partijen hier hun posities gaan opbouwen. Zabek ligt toe: “Eigenlijk is het momentum optimaal. Er zijn nu nog geen grote concurrenten actief. Alleen de hotelsector in Polen kent enige ketenvorming. Maar op het gebied van vakantieparken staan we in Polen nog aan het begin van een ontwikkeling.”
Kunnen veel Polen zich al een parkvakantie veroorloven? Zabek: “De thuismarkt begint zich te ontwikkelen. De lonen in Polen, zeker in de grotere steden, zijn de afgelopen jaren sterk gestegen en vergelijkbaar met de lonen in veel Europese landen. Daardoor is de luxere familievakantie ook binnen bereik gekomen van een steeds grotere groep Polen. Wij zien dat Polen steeds vaker op vakantie gaan en in de coronatijd is een vakantie in eigen land allen nog maar populairder geworden. Daarnaast zien wij ook kansen op de Duitse markt – veel van onze locaties zijn goed bereikbaar vanuit Duitsland.”
Welke ontwikkeling heb je voor ogen in de komende tijd? Zabek: “De afgelopen periode hebben we, onder begeleiding van Hans van Leeuwen vooral veel Center Parcs en Landal parken bekeken. De ontwikkelingen die we daar zien, willen wij ook in Polen gaan realiseren. Het voordeel van het bouwen aan een keten is dat je de kosten van marketing en projectontwikkeling kunt spreiden over veel meer parken, die wij Polandal gaan noemen. Op 1 februari staat de lancering van de website gepland. Die is niet alleen bedoeld om te boeken, maar ook om financiers en participanten te vinden voor de versnelling in de doorontwikkeling. Om de snelheid er in te houden zullen we veel werk en projecten moeten uitbesteden.”
Eerste keten heeft ook eerste keuze in locaties en profiel
Op welke segmenten en doelgroepen gaat Polandal zich richten? Zabek: “Wij hebben de luxe dat wij ons als eerste in de Poolse markt profileren. Wij richten ons op een brede doelgroep met zowel luxere accommodaties als budgetvoorzieningen. Er komen op de parken ook diverse accommodatievormen; van grote vakantiehuizen, glamping-accommodaties, en chalets tot aan hotels.”
Zie je ook nog uitdagingen en elementen die je in de Poolse markt anders moet organiseren? Zabek: “We hebben ten opzicht van de Nederlandse markt nog wel een extra uitdaging om de Poolse consument, die nu vooral hotelaccommodaties boekt, te laten wennen aan het concept van een vakantie in een vakantiehuisje. Waar wij ook op focussen is de kwaliteit van de gastronomie. Voor de Poolse vakantiegast is lekker (uit) eten een belangrijk onderdeel van de beleving.”
Heeft Polen ook last van beperkingen in de bouw zoals in Nederland? Zabek: “Nee, dat is in Polen nog geen groot probleem. Al merken we wel dat ook in Polen de beschikbaarheid aan goed (bouw)personeel een knelpunt begint te worden. Veel Poolse bouwvakkers, die voorheen in West-Europese landen werkten, zijn inmiddels weer terug in Polen. Er werken in Polen steeds meer mensen uit Roemenië en sinds kort is er ook een grote groep uit de Oekraïne die graag aan de slag wil.”
Meer informatie: www.polandal.com