Landal zet in op versnelling van de groei

Gisteren werd bekend dat Landal haar kantoororganisatie grondig gaat reorganiseren. Directeur Dirk Anbeek gaf vandaag een toelichting op de plannen. Een versnelling van de groei en verbeteren van de winstgevendheid behoren tot de speerpunten.”

Zie ook: Grondige reorganisatie bij Landal Greenparks

Landal Esonstad

U bent nu ruim 100 dagen directeur. Inmiddels worden de bakens verzet. Wat is u opgevallen bij Landal en de recreatiesector. (Red. Dirk Anbeek werkte hiervoor bij Wereldhave – zeer actief in de retailsector).

Dirk Anbeek

Anbeek: “Als je de recreatiesector vergelijkt met de markt van winkelcentra, dan zijn er enkele belangrijke verschillen. In een winkelcentrum heb je te maken met verschillende merken die in een winkelcentrum samenkomen. Hier werken we aan één sterk merk; Landal GreenParks. De verblijfsrecreatie is ook een stuk complexer. Het vastgoed is slechts een onderdeel van je productaanbod. Een goed product staat of valt met een goed serviceniveau en aandacht voor de totaalbeleving. De recreatiesector is ook een sector waarin keihard word gewerkt. Dat is ook een groot verschil met de vastgoedsector, waar de winst grotendeels wordt bepaald door de marktprijs van het vastgoed.”

Een van de doelen is ‘Winstgevendheid verbeteren’. Vorig jaar was de omzet 378.5 miljoen; een plus van +4,8% t.o.v. 2017. Wat zijn de doelstellingen voor de komende jaren?

Anbeek; “We zijn op zich tevreden over de omzet en winstgevendheid op dit moment, maar er speelt meer. Kostenreductie en winstverbetering is nodig om te investeren in de kwaliteit van onze dienstverlening en het behouden van onze marktleiderspositie. Onze ambitie is om harder te groeien dan de 4,8% van afgelopen jaar. We willen deze groei deels binnen de bestaande parken realiseren (autonome groei) en deels door overnames en bouw van nieuwe parken.”

Wordt er ook in Nederland geïnvesteerd?

Anbeek: “De focus van onze groei en marktleiderschap ligt op Nederland, Duitsland en Denemarken. We zijn overigens niet alleen bezig om kosten te reduceren in de kantoororganisatie. Er wordt ook geïnvesteerd, o.a. in systemen en automatisering.”

Welke opdracht heeft u meegekregen van de eigenaar Platinum Equity? Private Equity partijen hebben immers de naam dat zij bedrijven willen kopen en met winst verkopen.

“Over het algemeen stappen dit soort partijen niet voor 20 jaar in een bedrijf.”

Dirk Anbeek

Anbeek: “Platinum Equity is bereid om in Landal te investeren in groei en het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Over het algemeen stappen dit soort partijen niet voor 20 jaar in een bedrijf. De waardecreatie is overigens geen slechte ontwikkeling. Daar groeit een bedrijf als Landal juist van.”

Er is gekozen voor vier regio’s. Kunt u toelichten wat de bedoeling is van deze organisatiestructuur?

  • Waar komt de centrale aansturing? Anbeek: “Die blijft op dezelfde plek – dat is nu Leidschendam.”
  • Waar zijn de Britse parken gebleven in het overzicht? Anbeek: “Die hebben een eigen autonome aansturing.”
  • Waarom is Denemarken een aparte regio? Anbeek: “Dit is een van onze focuslanden. Wij verwachten daar hard te groeien en dat vraagt om een eigen kantoor.”
  • Vallen er locaties af? Anbeek: “Nee, we houden de kantoren in Leidschendam, Zwolle, Trier (Du) en Varde (DK).”
  • Hoe worden de regio-teams samengesteld? Anbeek: “Het doel van de verdeling in regio’s dat de kantoorondersteuning dichter op de parken komt te zitten. Op elke vestiging komt een multidisciplinair team die de parken ondersteunt. Daarin zitten o.a. afdelingen als marketing, communicatie, operationele ondersteuning, hr en finance.”

Wat gaan de franchiseparken merken van de vernieuwing?

Anbeek: “De franchiseparken zullen, meer dan voorheen, worden gelijkgetrokken met de parken in eigen beheer. Zij krijgen dezelfde ondersteuning door dezelfde ondersteunende teams. We willen daarmee een betere afstemming van de parken in de regio realiseren. Verder verandert er voor hen inhoudelijk niet heel veel. De bestaande afspraken worden voortgezet.”

Meer informatie: www.landal.nl

Eén reactie

  1. Interessant artikel om te lezen en ben heel benieuwd wat de aanpassing van de kantoor organisatie gaat betekenen in de relatie tussen de parken en de kantoren. Ik ben vooral benieuwd wat deze reorganisatie gaat betekenen in de verbetering van de gastbeleving. Zonder meer dan goed gastheerschap wordt het denk ik lastig gastwaardering te laten stijgen en daarmee de bereidheid van de gast meer geld uit te geven. Daarna kan ook de omzet en winst verbeteren en weer geïnvesteerd worden in productverbetering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *