Center Parcs investeert in totaal ruim één miljard euro in het vernieuwen en uitbreiden van bestaande én nieuwe parken in Nederland en het buitenland. Ook werd tijdens het 50-jarige verjaardagsfeestje van Center Parcs een nieuw topsegment vakantiewoningen gepresenteerd; de Exclusive Cottages. De eerste woningen in dit topsegment verschijnen in Frankrijk en het nieuw te bouwen park Algau in Duitsland.
Zeer grondige opknapbeurt
De ruim één miljard euro wordt ingezet voor de nieuw te realiseren parken en het vernieuwen en uitbreiden van de in totaal 21 huidige parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Deze investering is slechts de eerste fase van een omvangrijk vernieuwingsprogramma; ambitie is om binnen vijf jaar alle bestaande parken te vernieuwen; zowel de cottages als de centrale voorzieningen.
Volgens directeur Benelux Paul Renders worden de bestaande huisjes helemaal aangepast aan de eisen van deze tijd. Het is volgens Renders niet nodig om oudere huisjes af te breken; “Wel wordt er gekeken naar het ruimer inrichten van de huisjes, waardoor de huisjes die vroeger bijvoorbeeld voor 6-personen geschikt waren, nu een indeling krijgen voor 4 personen.”
In Nederland wordt in de komende zomer het park Port Zélande na een complete vernieuwing opnieuw opgeleverd en de werkzaamheden van park Limburgse Peel gaan dit najaar van start. Aan dit laatstgenoemde park wordt o.a. een boulevard met activiteiten toegevoegd en een kinderboerderij.
Nieuwe parken in Europa
In augustus 2017 opent het park Villages Nature Paris in Frankrijk. Een nieuw merk en concept dat is ontstaan uit een samenwerking tussen Pierre et Vacances Center Parcs Group en Disneyland Paris.
Verder wordt in de Ardennen een bestaand park vernieuwd (nu Sunparcs park) en krijgt dat een Center Parcs rebranding. Met dit nieuwe Center Parcs Les Ardennes krijgt het merk vanaf eind 2017 ook voet aan de grond in Wallonië. De bouw van het state of the art Park Allgäu in Duitsland is reeds in volle gang en wordt eind 2018 opgeleverd. Dit eerste park in Zuid-Duitsland is de opening naar nieuwe markten in Zwitserland en Oostenrijk.
Luxer concept in de Ardennen
Eind 2019 opent park Terhills Resort in België, vlakbij Maastricht, haar deuren. Het eerste park onder een nieuw premium label ‘Resorts by Center Parcs’. Terhills Resort wordt een high-end vakantiepark van 100 ha met 250 villa’s en luxe voorzieningen. Het nieuwe TerHills-concept in kleinschaliger en luxer dan de huidige Center Parcs parken. In plaats van een Market Dome wordt hier een Country Club gerealiseerd en de bekende Aqua Mudo krijgt een TerHills vertaling in de Aqua Lagoon.
Op de vraag of de Nederlandse markt nog altijd als ‘vol en verzadigd’ wordt beschouwd wordt dit keer wat minder stellig geantwoord. Directeur Renders: “Zeg nooit nooit. Het blijft wel lastig om een nieuwe geschikte locatie in Nederland te vinden. Wellicht dat er voor het nieuwe luxere en kleinschaliger concept, zoals we dat in Terhills ontwikkelen, in de toekomst wel mogelijkheden liggen.”
Voorzieningen met nieuwe standaard in beleving
Het belevingsaanbod organiseert CenterParcs veelal in samenwerking met partnerbedrijven. In samenspraak met DFranse leisurebedrijf Duprat (ook in Frankrijk actief als partner van Pierre & Vacances) worden diverse parken uitgebreid met o.a. High Adventure Experiences, Escape Rooms, Climbing Paradises, Action Factories, Virtual Reality Activities, Fotografie workshops en Kids driving schools. Daarnaast worden meerdere Market Domes voorzien van volledig nieuwe decoraties en brengen we de Franse wellness expert ‘Deep Nature Spa’ naar België, Duitsland en Nederland. Deep Nature Spa is een top-of-the-bill wellness concept, in Frankrijk maar ook ver daarbuiten, en een echte expert op het gebied van wellness centra met luxe spa en wellness faciliteiten.
Voor de foodservice op de Nederlandse en Belgische parken heeft Center Parcs tot 2020 een contract met Albron. Op dit gebied zijn de afgelopen jaren veel investeringen in nieuwe concepten afgerond. Van deze nieuwe concepten gaat men in de komende jaren de vruchten plukken.
4de luxe level
Center Parcs introduceert de nieuwe ‘Exclusive’ cottages. Met dit 4de luxe niveau, hoger dan de huidige VIP cottages, zet Center Parcs de nieuwe standaard in luxe. De rijk uitgeruste design cottages bieden binnen en buiten meer ruimte, met als absolute toppunt van luxe een eigen wellnessruimte en een aantal zelfs met outdoor jacuzzi.
“We moeten – en willen – onze gasten altijd blijven verrassen, óók in de toekomst. En hiervoor leggen we de lat hoog. Mensen zijn gewend geraakt aan luxe en hoeven zich nooit meer te vervelen. Maar zij zijn ook op zoek naar unieke en echte belevenissen om met elkaar te delen. En die biedt Center Parcs”, aldus Haak Wegmann.
Digitalisering en Flexibiliteit
Door innovaties op het gebied van het digitaliseren van de zogenaamde ‘customer journey’ wordt geleidelijk aan het hele proces van het boeken, voorbereiden en beleven van de vakantie nog makkelijker door een digitale interface. Daarnaast speelt Center Parcs met succes, als eerste in de markt, in op de vraag naar meer flexibiliteit. Door gasten de mogelijkheid te bieden om zelf te kiezen wanneer ze aankomen en hoe lang ze willen blijven.
…en in China
Zelfs buiten de Europese landsgrenzen zal Center Parcs in de toekomst te zien zijn. Zoals in China, om te beginnen – met op het Center Parcs concept geïnspireerde parken – in de buurt van grote steden als Shanghai en Peking. Daartoe heeft het moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances Center Parcs Group, een joint venture met de Chinese HNA Group getekend. HNA Group ondersteunt de vastgoed- en toerismediensten voor alle individuele projecten in China. De openingen van de parken staan in 2020 op de planning.
Meer informatie: www.centerparcs.nl