Diverse verhuurders van vakantiehuizen zien nu al een flinke stijging van de boekingen voor 2021. Veel mensen hebben dit jaar hun grote vakantie overgeslagen en willen volgend jaar zeker zijn van een mooie vakantiestek. Voor sommige partijen speelt ook mee dat de vouchers, die boven de markt hangen, steeds vaker worden verzilverd.
Het Europees opererende Interhome ziet in Nederland en België een forse stijging van het aantal boekingen voor de zomer van 2021. In België wordt er nu al 92 % meer geboekt ten opzichte van afgelopen jaar. Daarnaast geeft de Belg ook significant meer geld uit aan zijn of haar vakantie, want ook de boekingssom kent een toename van 16 %.
Interhome directeur Thibault van Lok geeft nog aan: “De stijging kan niet liggen aan klanten die gebruik maken van een voucher, aangezien wij annulaties vergoed hebben door middel van een terugbetaling.”
De Nederlandse vestiging van Interhome bevestigt deze trend ook voor Nederland: “De zomerboekingen 2021 voor Nederland stijgen zelfs met 110%. Ook zien we een stijging in gemiddelde boekingssom van 15%.”
Blijft de voorkeur voor het eigen land?
Interhome ziet voor de Belgische markt: “Belgen blijven vasthouden aan hun favoriete bestemmingen. Zo blijven Frankrijk, Spanje en Italië de Belgische harten veroveren. Een noemenswaardige stijging voor vakanties in eigen land voor 2021 blijft momenteel uit.”
Ook Nederlandse boekers bij Interhome willen in 2021 weer graag naar het buitenland op vakantie: “Spanje, Italië, Oostenrijk en Frankrijk zijn momenteel voor zomer 2021 populairste bestemmingen. We zien dan Nederlanders nog niet massaal kiezen voor bestemming NL maar er is zeker wel een stijging. Deze stijging is zelfs 330%, maar met de kanttekening dat ‘bestemming NL’ voor ons, in verhouding met Zuid Europa, (nog) een kleine bestemming. is. Vandaar dat we nu een eerste kantoor hebben geopend in Zeeland om van daar uit de markt te betreden en verder uit te breiden.”
Meer geld besteed aan vakantie
Een grootschalig hotel boeken met zwembad, sauna of jacuzzi is voor velen geen optie in coronatijden. Vandaar dat vakantiegasten massaal vallen voor charmante vakantiewoningen waar social distancing gegarandeerd kan worden.
De Belgische vakantieganger wil de luxe faciliteiten van een hotel niet inleveren. De Belg kijkt veelal naar vakantiewoningen met een privézwembad. Al dan niet met jacuzzi of sauna. Ook woningen met airconditioning worden steeds populairder. Dit resulteert in een gemiddeld hogere boekingssom van 16 % ten opzichte van de boekingsbedragen in 2020.
Meer informatie: www.interhome.be / www.interhome.nl
Herkennen de Nederlandse bungalowparken deze trend?
We vroegen het o.a. aan Parkvakanties, Roompot en CenterParcs.
Roompot: “Begin mei meldden we inderdaad al dat 2021 het erg goed deed in de boekingen en die trend zet zich door. Daarbij staat voor elke maand van 2021 een plus. In tegenstelling tot wat Interhome meldt, merken wij vooral dat de paas- en meiperiode al veel gasten heeft overtuigd.”
CenterParcs: “Wij zien inderdaad ook veel belangstelling voor de data in 2021. Een belangrijk gegeven is dat de vouchers nog altijd boven de markt hangen. Die worden op dit moment ook steeds vaker verzilverd.”
Landal: “De boekingen voor juli en augustus 2021 liggen nu al veel hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. We zien in alle landen (red.: Landal heeft vooral veel klanten in Nederland, België en Duitsland) dat mensen vooral kiezen voor vakantie in eigen land. De vouchers hebben de mensen de afgelopen periode de zekerheid gegeven dat ze hun geld niet kwijt zijn. Inmiddels zien we dat steeds meer vouchers worden ingewisseld voor een boeking.”
Laurens Taekema van Parkvakanties die een sterke positie heeft in binnenlandse vakanties: “Wij zien op Parkvakanties wel dat inderdaad de interesse voor de zomer van 2021 nu hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit vertaalt zich ook al in enigszins meer boekingen, maar dat is zeker nog niet zo spectaculair als bij Interhome. Een vakantiehuis verschilt in dat opzicht ook van een accommodatie op een vakantiepark, want een vakantiepark zal eerder gesloten worden bij een eventuele uitbraak. Dus mensen zijn dan toch iets terughoudender en kijken het liever nog even aan.”
Last-minutes voeren de boventoon
Ondanks de positieve vooruitzichten voor 2021 focussen vrijwel alle partijen op de last minute markt van dit jaar. Ook daarin is een forse groei zichtbaar. Zeker nu er weer steeds meer landen en regio’s in Europa het label ‘Code Oranje’ krijgen is de keuze voor een last minute, en dan vaak ook dichter bij huis, populair.