Westtoer zoomt in op vijf toeristische trends

Op het congres ‘Toerisme van de toekomst’ van de Vlaamse marketingorganisatie Westtoer werden kansrijke toeristische trends uitgelicht w.o.: robotisering, virtual reality en communicatie via influencers en sociale media. Ook duurzaamheid, de kansen en bedreigingen van de deeleconomie en foodpairing met lokale producten zijn toekomstgerichte thema’s. 275 gemeenten, attracties en toeristische ondernemers waren in het Kursaal Oostende te gast op het eerste Inspiratiecongres van Westtoer.

“De sector moet inspelen op technologische nieuwigheden en andere verwachtingen van de toerist”, aldus Jef Verschoore, ondervoorzitter van Westtoer. “Daarom wil Westtoer de sector inspireren om samen het innovatief én kwalitatief toerisme in West-Vlaanderen verder uit te bouwen. Dit Inspiratiecongres is hiervan een voorbeeld. Nieuwe evoluties bieden onze sector immers kansen. Deze kansen zullen onze provincie te bestendigen als belangrijkste toeristische regio van Vlaanderen en een topbestemming voor bezoekers uit binnen- en buitenland”.

Historium (foto door AlfaVision )

5 innovatieve toeristische trends
Tijdens het congres kwamen 5 sprekers uit Vlaanderen en Nederland de bezoekers vertellen over nieuwe uitdagingen en kansen voor de toeristische branche in West-Vlaanderen.

  1. Virtual en augmented reality – Frederik de Bosschere (In The Pocket)
    Misschien niet de heilige graal van het toekomstige toerisme. Maar toch wel één van de absolute toppers. Frederik de Bosschere vertelt welke kansen deze nieuwe technologieën bieden voor allerlei ondernemers. Historium Brugge & Alfavision tonen dat de praktijk mogelijk nog boeiender én is dan de theorie. En bovendien steeds beter betaalbaar.
  2. Cradle-2-cradle – Carola Helmendach (Economische Impuls Zeeland)
    Dit is een nieuw businessmodel dat producten zo wil ontwerpen dat alle onderdelen op het eind van de levenscyclus zoveel mogelijk hun waarde behouden. Carola Helmendach illustreert dit met praktijkvoorbeelden van circulaire bouwconcepten in de Nederlandse toeristische sector. Ook het West-Vlaamse textielbedrijf Jules Clarysse, pionier op vlak van duurzame c2c-aanpak, toont hoe duurzaamheid en rendement samengaan.
  3. Social influencers – Jo Thuys (Sound of C)
    Bloggers, vloggers en social influencers komen de traditionele media niet vervangen, maar wel aanvullen. Want authentieke persoonlijke verhalen en rijkelijk geïllustreerde online getuigenissen zijn voor steeds meer mensen een doorslaggevende bron van informatie.
  4. De deeleconomie – Pieter Van de Glind (ShareNL)
    Technologische ontwikkeling kan de toeristische markt op zijn kop zetten, maar ook de zogenaamde deeleconomie speelt in de toeristische sector een steeds grotere rol, aldus Pieter Van de Glind. De deeleconomie verandert hoe toeristen zich verplaatsen (mobiliteit), waar ze verblijven (accommodatie), wat en waar ze eten (restaurants) en wat ze doen (attracties en allerhande activiteiten). Met allerlei deelapplicaties, nieuw food- en logeerconcepten en een ander soort ondernemers gaan er in de toeristische branche nieuwe deuren open. Ook voor de traditionele ondernemer biedt de deeleconomie nieuwe mogelijkheden.
  5. Foodpairing – Sofie Van Rafelghem (Sofie’s World)
    Toeristen gaan vaker op zoek naar nieuwe ervaringen die authentiek en kwalitatief zijn. Lokale producten passen in dat plaatje. West-Vlaanderen is het walhalla van de bieren en de lekkere streekeigen producten. Zythologe Sofie Vanrafelgem is overtuigd dat een doordachte mix van beide spectaculaire resultaten kan opbrengen. Dit levert voor iedereen in de West-Vlaamse horeca bruikbare tips op.

Netwerken en uitproberen van nieuwe trends
Het Inspiratiecongres biedt niet alleen inspirerende presentaties aan de West-Vlaamse toeristische ondernemer. Het is ook een kans om in dialoog te gaan tijdens de netwerkmomenten en te proeven van de nieuwe trends in het Experience Lab.
Jef Verschoore: “We willen graag in dialoog gaan met lokale overheden en ondernemers om samen de toekomst van het toerisme in West-Vlaanderen uit te stippelen. De trends die gepresenteerd worden zijn een aanzet om samen met de sector te luisteren naar de verlangens van de toerist van vandaag en morgen. We kijken samen waar we de komende jaren op inzetten”.

Bron en meer informatie: https://corporate.westtoer.be/nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *