Wat wij kunnen leren van Turkse animatieteams

Deze herfstvakantie gingen wij op pad naar Turkije. Ook daar is een animatieteam een musthave. Over het algemeen ben ik geen grote fan van de animatieteams in Turkije. Bij de grotere hotels vind je teams van zo’n 10 entertainers die niet altijd geschikt zijn voor het werk dat ze doen. Ze draaien iedere dag hetzelfde programma en hebben weinig ruimte voor improvisatie. Routine is het toverwoord… Toch zijn er ook elementen in de Turkse animatie die erg sterk zijn en die wij in Nederland zo kunnen kopiëren.

Spreek de taal van je gasten
Dit snappen ze heel goed in Turkije. De medewerkers in de horeca, bij de receptie maar vooral het animatieteam spreken vloeiend Russisch, Engels en Duits. Daarnaast ook vaak nog gebrekkig Nederlands en soms een beetje Frans. Ze passen zich volledig aan aan hun gasten, klant is koning gaat hierbij zeker op. Het effect? Gasten doen eerder mee met activiteiten, ze vinden de entertainers aardig en maken snel een praatje. Pluspunten alleen omdat ze dezelfde taal spreken.

Promotie
Na iedere activiteit wordt er verteld wat er nog meer te doen is. Kinderen die ’s middags meedoen aan een activiteit krijgen daar ’s avonds tijdens de minidisco een diploma voor. Enkele simpele elementen die ervoor zorgen dat gasten terugkomen. Daarnaast is het dagprogramma op een prominente plek aan het zwembad, waardoor je ziet wat er de hele dag te doen is, en op welke plek.

Overdrijven is een vak
In Nederland houden we van bescheidenheid, soms iets teveel als je het mij vraagt. Toch is het voor een team erg belangrijk om activiteiten groots aan te pakken. Hoe groter hoe beter. In Turkije zetten ze bijvoorbeeld ’s middags al 500 stoelen voor het theater, zodat je weet dat er iets gaat gebeuren. Die stoelen zijn ’s avonds niet allemaal bezet, maar het zorgt er wel voor dat gasten zien dat er iets groots staat te gebeuren.

Maak het visueel

Omdat het Turkse animatieteam te maken heeft met gasten die allemaal andere talen spreken, maken de entertainers zoveel mogelijk visueel. Wanneer ze om 14.00 uur een volleybalwedstrijd organiseren, komt er om 13.30 uur een entertainer bij je langs met een volleybal. Gasten zien de volleybal en begrijpen direct wat er gaat gebeuren. Omdat mensen sowieso visueel zijn ingesteld, is dit ook in Nederland een aanrader.

Laat je zien
Gedurende de dag zijn de leden van het animatieteam niet altijd aan het werk. Toch zijn ze zichtbaar en aanwezig bij het hotel. Ze maken een praatje met gasten en collega’s van de horeca. Daarmee creeer je de gunfactor. Gasten zullen daarna sneller meedoen met activiteiten omdat ze het animatieteam al ‘kennen’.

 

Een aantal simpele elementen die de kwaliteit van een team verbeteren. Heb jij ook dingen gezien in het buitenland die hier kunnen werken? Laat het me weten!

Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl
Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en programma’s op vakantieparken in Nederland en Duitsland.
Meer artikelen vindt u op het eigen blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *