Verslag van leisure studiereis in de regio rond Parijs

Van woensdag 18 tot en met zaterdag 21 september 2013 brachten ruim dertig ondernemers uit de leisure sector een bezoek aan Parijs. Naast de groots opgezette beurs The European Attractions Show bezochten de deelnemers ook diverse interessante bedrijven in de Belgische en Franse markt. Deze Leisure studiereis is een gezamenlijk initiatief van NHTV, the European Fun Factory en RECRON.

pairi Daiza
Pairi Daiza

Er waren verschillende hoogtepunten, zoals het bezoek aan de nog relatief onbekende, maar prachtig gethematiseerde dierentuin Pairi Daiza in Zuid België. Ook een uitgebreid bezoek aan Disneyland Resort Parijs, met een masterclass over imagineering, sprak tot de verbeelding. Bijzonder waren het voorproefje dat de ondernemers kregen van Villages Nature (een nieuw resort dat wordt ontwikkeld door Disney en Pierre & Vacances/ Center Parcs) en het kijkje in de keuken bij Huttopia. Deze campingketen heeft natuurbeleving centraal gesteld en een aantal unieke kampeeraccommodaties ontwikkeld. De reis werd afgesloten met een bezoek aan Parc Astérix, een themapark rondom de bekende Romeinse en Gallische stripfiguren.

bij Disney
bij Disney

Kennisexperts als gids
De reis werd begeleid door ervaren kennisexperts in de leisure markt, namelijk Goof Lukken, docent van de Academie voor Toerisme van NHTV, en Richard Geerts, eigenaar en creatief directeur van de European Fun Factory (en tevens parttime docent NHTV). Zij hebben beide hun eigen specialisme, zowel binnen de leisure markt (van dag- tot verblijfsrecreatie) als vakinhoudelijk (van marketing tot imagineering en management). Bovendien vertelden zij hoe de ondernemers het grote scala aan leerervaringen kunnen vertalen naar hun eigen bedrijf of organisatie.

Hieronder korte impressies van de diverse onderdelen van de reis:

Pairi Daiza 2Pairi Daiza, een totaalbeleving van mens en dier
Deze relatief onbekende dierentuin is de laatste jaren erg succesvol. Dit jaar verwacht men meer dan 1 miljoen bezoekers. De kracht van het park ligt in de totaalbeleving. De dieren zijn te zien in hun natuurlijke leefomgeving waarbij ook aandacht is voor de relatie met de mens. Er zijn authentieke gebouwen en sferen die de beleving compleet maken. Je waant je werkelijk in Afrika of Azië. Goof Lukken gaf een kijkje in de dierentuinwereld en voorspelde een nog groter succes voor Pairi Daiza: “Door de komst van reuzenpanda’s gaan de bezoekersaantallen nog meer stijgen. Niet alleen zijn deze dieren uniek om te zien, ze hebben ook een positieve uitwerking op merchandise bestedingen.”
www.pairidaiza.eu

villages nature
villages nature

Disneyland Resort Parijs
Op dit moment de grootste resortbestemming in Europa. Richard Geerts (EFF) gaf een masterclass over deze bestemming en over imagineering: “Disney is de master in storytelling, waarbij oog voor detail uniek is. De techniek van imagineering zorgt ervoor dat de beleving perfect gecreëerd wordt. Hierbij maakt Disney gebruik van technieken uit de filmindustrie.” Ook werd een bezoek gebracht aan Villages Nature. Dit nieuwe vakantiepark heeft natuur als thema en wordt de komende jaren ontwikkeld. Topattractie hier wordt de geolagune: een meer in de openlucht dat door middel van geothermische warmte een continue tempartuur van dertig graden Celsius heeft.
www.disneylandparis.nl
www.villagesnature.com/

Huttopia
Huttopia

Huttopia, kamperen in zijn oervorm
De Franse campingketen Huttopia brengt het concept van kamperen weer terug naar zijn oervorm. Terug naar de natuur, maar dan wel in modern jasje. Kenmerkend zijn de locaties van deze campings. Vaak in of grenzend aan natuurreservaten. Ook hun kampeeraccommodaties zijn erg opvallend. Het meest innovatief is de Chahutte, een mix van een blokhut met daarop een tent.
www.huttopia.com/nl

Parc_Asterix-2006-04Parc Astérix, content is leading
Bij het bezoek aan Parc Astérix bleek de content voor attractieparken een belangrijke factor te zijn. Directeur Exploitatie Fillip de Witte gaf aan dat het blijven laden van de content enorm belangrijk is: “Asterix en Obelix zijn bekend als strip en voor ons de leidende factor in thematisering en merchandising. Hun populariteit neemt echter wat af. We moeten dus ook veel tijd en geld investeren in het vermarkten van de twee figuren aan de jongste generatie via TV en games.”
www.parcasterix.fr/

De drie partners (NHTV, RECRON en EFF) hebben de intentie om in de toekomst inspirerende studiereizen te blijven ontwikkelen. Kennisoverdracht, innovatie en inspiratie zijn hiervoor de kernwaarden. Kijk voor meer informatie op www.leisurestudiereis.nl.

Met dank aan:
Goof Lukken – Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent Academie voor Toerisme, NHTV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *