“Wij verkeren momenteel in zwaar weer. Maar ach, het komt vast wel goed”; Dat is vaak de reactie van bedrijven op tegenvallende resultaten of waar stilzwijgend op gehoopt wordt. Helaas neemt het aantal overnachtingen nog steeds af. Veel ondernemers weten niet om te gaan met nieuwe marktontwikkelingen en zijn de focus volledig kwijt. In dit artikel kijkt Daniëlle van den Heuvel, adviseur bij ZKA Consultants & Planners, naar bedrijven in de verblijfsrecreatie in Nederland. Dit is het tweede artikel uit een reeks van vier over de verblijfsrecreatie. #vierluik_verblijf
Focus en strategie
Veel bedrijven in de verblijfsrecreatie hebben het moeilijk. Door de veranderde marktomstandigheden, teruglopende besteedbare inkomens en een sterk gewijzigde vraag. Daniëlle van den Heuvel: “Wij zien dat vele bedrijven flink hebben geïnvesteerd om tegemoet te komen aan de snel veranderende wensen van de consument. Helaas constateren we dat deze investeringen niet voldoende renderen. Het runnen van een bedrijf in de verblijfsrecreatie is nauwelijks tot niet meer mogelijk op ‘gevoel’. Wij zien een grote mate van bedrijfsblindheid. Dit ontstaat vaak doordat ondernemers zijn gestart vanuit idealisme of ‘het overnemen van’ een familiebedrijf.” Volgens Van den Heuvel moeten bedrijven de focus leggen op het in kaart brengen van de behoeften van de gast en de te bewerken interessante doelgroepen voor het bedrijf; “Vraag je eens af hoe er efficiënter gewerkt kan worden. Veelal ontbreekt het de bedrijven aan een goede focus en een daarbij behorende strategie. Wij denken dat wanneer die helder en inzichtelijk is dat een bedrijf van binnen naar buiten toe kan werken. Men heeft in de verblijfsrecreatie niet alleen last heeft van het financiële zware weer, maar ook van het natuurlijke, slechte weer.”
Er zijn gelukkig ook bedrijven zijn die goed meekomen in deze financiële moeilijke tijd, en die nog wel een groei realiseren. Vaak is bij deze bedrijven sprake van een goede doelgroepenfocus en een bedrijfsmodel dat is aangescherpt op de veranderde marktontwikkelingen. Deze ondernemers beschikken over kennis van de branche en spelen slim in op de vraag van de gast.
Aanpak op bedrijfsniveau
Léon Jobse voorspelde in het vorige artikel, ‘Verblijfsrecreatie op regionaal niveau’: “Binnen nu en 5 tot 10 jaar gaan in sommige regio’s 30 tot 40% van de recreatiebedrijven failliet of staken de bedrijfsvoering wegens gebrek aan opvolging/overname.” Overheden zijn terecht bezorgd over deze ontwikkeling. Dit probleem moet zowel op regionaal- als op bedrijfsniveau worden aangepakt. Daniëlle van den Heuvel legt de vinger op de zere plek: “Er moet niet alleen van buiten naar binnen worden gekeken, maar juist ook van binnen naar buiten bij een bedrijf. Zodra in kaart is gebracht hoe een bedrijf daadwerkelijk functioneert en hoe de markt in elkaar zit, kan pas worden gewerkt naar verbeter- en ontwikkelmogelijkheden om zodoende het bedrijfsrendement te verbeteren.” Bewustwording van de interne processen vergt het doorbreken van de bedrijfsblindheid.
De LeisureSpiegel van ZKA biedt een analyseinstrument om bedrijven, gezamenlijk met de ondernemer, te helpen. ZKA heeft tot nu toe geconstateerd dat elk bedrijf te verbeteren is!
Conclusie: Er moeten voor een aantal bedrijven grote slagen worden gemaakt om te kunnen overleven en te groeien. Kansen moeten worden benut en strategie en focus dienen te worden aangescherpt.
Wilt u meer informatie naar aanleiding van deze blog, neem dan contact op met:
Danielle van den Heuvel, d.vandenheuve@zka.nl
ZKA Consultants & Planners