Een recent consumentenonderzoek naar plattelandsrecreatie, door twee Wageningse onderzoeksinstituten, geeft een positief beeld over de potentie van deze sector. De specifieke eigenschappen die van nature bij plattelandstoerisme horen zijn lastig te kopiëren door anderen. Dit draagt bij aan het unieke karakter en onderscheidend vermogen ten opzichte van regulier toerisme.
Het onderzoek werd uitgevoerd door LEI Wageningen UR (Mariet van Haster – De Winter) en PPO Wageningen UR (Marcel Vijn). Doel van dit consumentenonderzoek was om ondernemers in het plattelandstoerisme een beter inzicht te geven in de markt voor deze vorm van toerisme. Met de resultaten kunnen ondernemers keuzes maken voor hun bedrijfsontwikkeling door in te spelen op de wensen van de consument.
Conclusies
1. Plattelandstoerisme is uniek…
Plattelandstoerisme roept bij velen een positief beeld op, terwijl een minderheid hier bedenkingen bij heeft. Agrarische kenmerken, inclusief ligging, zijn belangrijk voor het succes van plattelandstoerisme. Landelijke omgeving, sfeer, rust en dieren worden sterk met plattelandstoerisme geassocieerd. De aanwezigheid van de boer(in) zelf en een werkend bedrijf zijn daarbij een pré, in ieder geval voor dagrecreatie . Dit zijn eigenschappen die van nature bij plattelandstoerisme lijken te horen én lastig te kopiëren zijn door anderen. Dit draagt bij aan het unieke karakter van plattelandstoerisme en onderscheidend vermogen ten opzichte van regulier toerisme.
2. Markt met potentie
Een kleine maar substantiële groep heeft ervaring met plattelandstoerisme en voor velen is het een onbekende plek voor een dagje uit of een vakantie. Tegelijkertijd is de meerderheid positief over plattelandstoerisme, en kunnen we hier concluderen dat plattelandstoerisme in Nederland een markt met potentie is.
Plattelandstoeristische ondernemers kunnen hier op verschillende manieren invulling aan geven. Bijvoorbeeld door proberen nieuwe gasten op het erf te krijgen of in te zetten op het verhogen van de bezoekfrequentie van gasten die al eens op de boerderij zijn geweest. De groep die nog nooit op de boerderij geweest is, dient wel overgehaald te worden. Voor hen lijkt ‘onbekend is onbemind’ op te gaan.
Vaak denken zij dat het stinkt op de boerderij en mogelijke viezigheid, drukte en lawaai zijn ook minpunten. Ook verwachten ze dat er onvoldoende comfort is. Voor een vakantie op de boerderij langer dan een week zijn maar weinig Nederlanders te interesseren.
3. Vindbaarheid is essentieel (op internet)
Internet wordt steeds vaker gebruikt om een vakantie of dagje uit te boeken. Ook in het geval van plattelandstoerisme wordt gebruikt gemaakt van internet. Uit de uitkomsten van dit onderzoek blijkt dat veel mensen het internet gebruiken om zich te oriënteren, maar dat veel minder mensen in de oriëntatiefase plattelandstoerisme tegenkomen. Degenen die al ervaring hebben met plattelandstoerisme, komen de boerderij overigens veel vaker tegen op het internet.
Aanbevelingen
De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er marktpotentie is voor de plattelandstoerisme in Nederland.
Daarbij worden de volgende aanbevelingen voor ondernemers gegeven:
1. Koester het onderscheidend vermogen van plattelandstoerisme …
Een verblijf op de boerderij is voor veel Nederlanders een positieve optie als het gaat om een dagje uit of een vakantie. Dat is een gunstige uitgangssituatie en benut dat door het onderscheidend vermogen van plattelandstoerisme uit te nutten. Laat zien en/of horen dat uw bedrijf landelijk gelegen is met bijbehorende sfeer en liefst dieren. Met daarbij een nette accommodatie met voldoende comfort (een vakantiehuisje/bungalow is meer in trek dan kamperen) en gratis internet. Laat ook zien dat er geen afknappers zijn zoals rommel, stankoverlast, drukte en (mogelijke) overlast van andere gasten. Laat zien dat er voldoende te doen is voor de kinderen. Speel daar op in met informatie en activiteiten gericht op het beleven van de omgeving van de boerderij (bijvoorbeeld verhuur van fietsen, wandelroutes, informatie over bezienswaardigheden, etc.). Een foto of filmpje (gemaakt op een zonnige dag) zegt meer dan een stukje tekst.
2. (on)bekend maakt (on)bemind
Plattelandstoerisme is nog redelijk onbekend bij Nederlanders. Naar verwachting zal het op korte termijn niet de norm worden. Maar wellicht is dat ook niet nodig. Vergeet immers niet uw bestaande doelgroepen goed te bedienen. Gezinnen met kinderen zijn er genoeg in Nederland. Volgens het CBS blijft dit voorlopig de belangrijkste leefvorm en zal vanaf 2013 het aantal ouderen versneld toenemen. Heeft u al die gezinnen al eens op uw boerderij gehad? En de oudere Nederlander? Daarmee is markt voorlopig nog niet verzadigd.
Een andere manier om meer gasten op uw erf te trekken is door na te denken over het verlengen van het seizoen. Veel bezoekers komen nu in het voorjaar of in de zomer, maar waarom niet op andere momenten ook genieten van plattelandstoerisme? Rek het seizoen op naar de herfst en de winter. Laat de consument merken dat verblijf op het platteland dan ook aantrekkelijk is. Vakantiegangers gaan het liefst naar een boerderij in een ander deel van Nederland dan waar ze vandaan komen. Maak daar gebruik van door naast informatie over de boerderij ook iets van de omgeving te laten zien. En zorg ervoor dat reclame-uitingen buiten de eigen regio gezien worden.
3. Onderschat de rol van internet niet
Zorg voor een goede vindbaarheid op internet. Heel veel mensen gebruiken het internet om zich op een goede bestemming te oriënteren, en lang niet iedereen komt de boerderij daarbij tegen. Ga wat betreft de vindbaarheid van uw bedrijf op internet niet af op de reacties van de mensen die u wel hebben gevonden maar richt u ook op die mensen die u nog niet hebben gevonden2. En wat de potentiële gast niet vindt, kan hij ook niet boeken. En wat betreft het boeken van een vakantie: in de praktijk is het bij veel bedrijven met plattelandstoerisme niet mogelijk om direct te boeken via de website en dat is wel wat de Nederlander verwacht anno 2014.
Bekijk het hele rapport op: Plattelandstoerisme in Nederland; een markt met potentie (pdf)