Interactief buitenspelen hoort bij deze jonge generatie

De huidige generatie kinderen leeft in een snel veranderende wereld. Jonge kinderen zijn zeer vertrouwd met communicatie zoals sms, social media, Whats App, e-mail en met digitale technologie. Ze hebben geen handleiding nodig voordat ze de nieuwste gadgets gebruiken. Deze veranderende wereld alles heeft ook invloed op de manieren waarop kinderen spelen. (zie ook onderstaande video) Het is soms erg lastig om de jeugd buiten te vermaken en in de (dag)recreatie iets vernieuwends en uitdagends te bieden. Interactief spel biedt nieuwe mogelijkheden.

De Sona is een interactieve boog met een camera die beweging  registreert. Er zijn diverse spellen mogelijk op de speelvloer met  cijfers en gekleurde vlakken. De Sona staat bijvoorbeeld bij de  Linnaeushof, de Sprookjescamping de Vechtstreek, Recreatiecentrum  de Boshoek,  Familiepark Megapret, Camping de Paal in Bergeijk en Recreatiepark Fun Valley.
De Sona is een interactieve boog met een camera die beweging registreert. Er zijn diverse spellen mogelijk op de speelvloer met cijfers en gekleurde vlakken. De Sona staat bijvoorbeeld bij de Linnaeushof, de Sprookjescamping de Vechtstreek, Recreatiecentrum de Boshoek, Familiepark Megapret, Camping de Paal in Bergeijk en Recreatiepark Fun Valley.

Van beweegcamera tot de introductie van interactief spel
Het eerste idee voor interactief spel ontstond op een beurs. Ben Admiraal, directeur van Yalp, kwam op het idee na het zien van een camera die beweging registreerde en als reactie een geluid liet horen. Nadat de camera in een kunstobject werd ingezet, is Rob Tuitert als afstudeerder van de TU Delft voor Yalp aan de slag gegaan. Hij kreeg de opdracht om te onderzoeken of deze techniek toepasbaar was is een speeltoestel. Na veel gebruiksonderzoek, ideeschetsen en ontwerpen heeft hij de Sona ontworpen. Yalp was in 2006 met de Sona de eerste leverancier die een interactief speeltoestel introduceerde met daarin de bewegingscamera geïntegreerd.

In 2006 moest de markt nog wennen het vernieuwende interactieve spel, waarbij elektronica naar de buitenruimte werd gebracht. Een aantal recreatieondernemers, scholen en gemeenten zagen de techniek met de bewegingscamera in de Sona wel zitten en plaatsten het speeltoestel. In de loop van de tijd bewezen de interactieve speeltoestellen zichzelf. Inmiddels is met de vele interactieve speeltoestellen die wereldwijd geplaatst zijn bewezen dat een ‘computer’ in de openbare ruimte geen enkel probleem is en dat de toestellen van Yalp vandalismeproof ontworpen zijn.

Het goede van gamen
Kinderen kennen geen vooroordelen en speelden vanaf de introductie met de Sona alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat is het eigenlijk ook. Elektronica in het toestel is een middel om kinderen te stimuleren om actief buiten te spelen en nooit een doel op zich. Interactief spel daagt de jeugd, die steeds moeilijker over te halen is om buiten te bewegen, uit in hun eigen bewegingswereld. De interactieve speeltoestellen combineren het goede van gamen zoals levels halen en spanning met het goede van actief buiten spelen. Interactief spelen is dan ook een meer spelvorm die op verschillende manieren en in verschillende toestellen toegepast kan worden. Interactief buitenspelen hoort bij deze jonge generatie.

Hoe wordt de creativiteit van kinderen geprikkeld in een voorgeprogrammeerd spel?
Fantasie is een belangrijk ontwikkelingspunt van kinderen. Traditionele speeltoestellen zoals schepen of klimtoestellen prikkelen de fantasie volop, maar hoe zit dit met interactieve speeltoestellen? De basis van ieder spel moet eenvoudig zijn. Als iedere spelomschrijving een korte uitleg, hints en aanmoedigingen bevat kunnen we kinderen prikkelen en de communicatie open en positief houden. Een voorbeeld. “Spring op 5” prikkelt minder dan “ga naar 5” dat op vele manier kan. En “rood is af” daagt minder uit dan “rood bewoog”. In het laatste geval kunnen kinderen bijvoorbeeld een puntenspel bedenken. De open spelregels vullen de kinderen ter plekke zelf in. Zo spelen kinderen onder de Sona met een radiobestuurbare auto of samen met hun hond. Door middel van gebruikstesten wordt door Yalp altijd gekeken in hoeverre de kinderen het spel zelf creatief kunnen invullen en hun fantasie gebruiken. Als dat niet voldoende het geval is dan wordt de spelomschrijving aangepast.

Nieuwste interactieve speelaanleiding; de Fono interactieve disco.
Nieuwste interactieve speelaanleiding van YALP; de Fono interactieve disco.

Nieuwe spellen, nieuw toestel
De huidige interactieve speeltoestellen zullen altijd met de tijd meegaan en nieuwe spellen krijgen. Nieuwe spellen kunnen ingaan op weer nieuwe trends zoals een nieuwe sport of dansrage. Via een internetverbinding zijn de spellen door de eigenaar van het toestel eenvoudig te uploaden op het toestel. Dat is geen toekomstmuziek maar al realiteit. Een interactief toestel is daardoor eigenlijk steeds weer een nieuw toestel die weer opnieuw door de kinderen ontdekt kan worden. Dat heeft voor de recreatieondernemer een groot voordeel voor de terugkerende bezoeker.

Interactief spel snel ingeburgerd
Qua mogelijkheden van interactief spelen is nu nog maar het topje van de ijsberg verkend. In de toekomst is interactief spel niet meer weg te denken, zoals ook elektronica in de vorm van mobieltjes heel normaal is in het straatbeeld. Goed interactief spel moet net als traditioneel spel altijd leuk zijn, dat is het belangrijkste. Interactief spelen is in die zin niet bijzonder, maar juist de normaalste zaak van de (huidige) wereld.

Met dank aan:
Yalp speeltoestellen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *