Inspirerende waterattractie studiereis (dag 1)

Op 4 en 5 februari organiseerde Pleisureworld een 2-daagse studiereis, waarin negen bedrijven werden bezocht met een bijzondere aanpak van hun zwembad/waterattractie; en dus zeker geen ‘een pot nat’. Zwembaden zijn nog altijd een geliefde attractie en voor veel vakantieparken een onmisbaar onderdeel van het aanbod. Dilemma’s waarin het management een goede balans moet vinden bestaan o.a. uit de onderdelen: het kostenplaatje, veiligheid en duurzaamheid, efficiënte exploitatie en concurrentie met andere attracties en vrijetijdsbesteding.

Hierbij alvast een overzicht van dag 1 van de studiereis, met daarin de belangrijkste lessen. Een uitgebreider inhoudelijk verslag kunt u t.z.t. lezen in vakblad Recreatief Totaal.

Center Parcs De Eemhof – Aquamundo
Het is eigenlijk wel bijzonder dat een concept dat ruim 20 jaar geleden door Piet Derksen werd bedacht, vandaag nog steeds tot de top van de Nederlandse waterattracties behoort; het overdekte zwemparadijs Aquamundo heeft in de loop der jaren wel wat meer attracties gekregen, maar in de kern is het concept hetzelfde gebleven. Het in in deze studiereis het enige park dat werkt met een echte groenvoorziening; een compleet ecosysteem. Enkele lessen:

  • – 2 jaar geleden werd een spectaculaire waterglijbaan Turbo Twister geplaatst. Naar inschatting van de manager zorgt dit vooral voor méér beleving en niet direct voor veel méér bezoekers.
  • – Nieuwe ontwikkeling; personeel krijgt meer de vrijheid om in te spelen op omstandigheden. Afhankelijk van de aanwezige doelgroep kunnen activiteiten worden opgestart. bijvoorbeeld waterpolo of waterbasketbal.


Meer info: Centerparcs De Eemhof

Zwembad De Peppel in Ede; Investeren of verzuipen
De tweede locatie had duidelijk een andere insteek; het bad (220.000 bezoekers per jaar) is onderdeel van de gemeentelijke sportvoorzieningen en heeft te maken met een aanzienlijke bezuiniging. Er is hier een bewuste keuze gemaakt om de aantrekkelijkheid van het zwembad te vergroten en in te zetten op thema-aanbod, evenementen en activiteiten. Het zwembad heeft een grote aantrekkingskracht; ook op de toeristen die in de regio in een vakantiepark verblijven. Enkele lessen:

  • – Efficiency speelt een belangrijke rol; er wordt actief op gestuurd om alle uren gevuld te krijgen. Succesnummers zijn o.a. aquajoggen en aquarobics
  • – Door meer klantinformatie te verzamelen wordt beter ingespeeld op de wensen van de klant. O.a. Facebook sepelt daarin een belangrijke rol.


Meer info: Zwembad De Peppel

Sport en activiteitencentrum De Scheg
Oftewel een successtory; hoe gemeentelijke sportvoorzieningen in Deventer zich ontwikkelt tot attractie met een bovenregionale uitstraling. De twee belangrijkste peilers van De Scheg zijn het gethematiseerde zwembad en de Schaatsbaan. Directeur Aschwin Lankwarden: “Belangrijkste verschil met vroeger is onze attitude; We bieden geen ‘sportvoorziening’ maar willen een ‘leuk dagje uit’ realiseren voor onze gasten. Enkele lessen:

  • – Met de juiste inrichting kun je een laagdrempelige wellness en loungezone met succes aan het zwembad toevoegen. Hier komt een nieuw publiek op af die voorheen niet als wellnessgast werd gezien.
  • – Zorg dat je personeel de missie van het bedrijf snapt (bij De Scheg: Beleving in Beweging) en daar ten alle tijde naar handelt.


Meer info: www.sportbedrijfdeventer.nl

Slidepark Aquaventura in Avonturenpark Hellendoorn
Een opvallende keuze afgelopen jaar werd gemaakt door Avonturenpark Hellendoorn. Er werd gekozen voor een echte waterattractie; ondanks de risico’s die het Nederlands klimaat met zich meebrengt. Met deze keuze wil Hellendoorn zich onderscheiden van andere parken. Onderscheidend vermogen met een rollercoaster of andere attractie is veel lastiger (en duurder.) Enkele lessen:

  • – In de marketing wordt niet alleen aandacht besteed aan de nieuwe attractie; Het is voor de Nederlandse markt een compleet nieuw product en ook uitleg over het gebruik van de attractie behoeft de nodige aandacht.
  • – Bezoekers die gebruik willen maken van het Slidepark betalen een supplement van € 6,- bovenop de entreeprijs. Dat blijkt goed uit te pakken. Afgelopen zomer werden de glibanen op zonnige dagen prima bezocht.


Meer info: www.aquaventura.nl

Marveld Recreatie; in een publiek private samenwerking
Edwin Bomers van Marveld Recreatie uit Groenlo gaf uitleg over zijn deal met de gemeente. In de relatief kleine gemeente is er voor gekozen om samen te werken. Er is een contract afgesloten voor 20 jaar. Het banenbad is daarmee beschikbaar o.a. voor leszwemmen en verenigingen; Het recreatieve deel van het zwembad blijft altijd geopend voor de gasten uit het vakantiepark. Zo blijft een goede zwemvoorziening betaalbaar voor de gemeente en biedt het een ondernemer extra kansen. Enkele lessen:

  • – De nieuwe waterglijbaan met ingebouwde effecten en social media koppeling (en daardoor iets duurder) is een groot succes.
  • – Publiek Private samenwerking vraagt ook van de ondernemer om inlevingsvermogen; Bedenk ook zelf wat je kunt vragen en wat er binnen een gemeente mogelijk is.


Meer info: www.marveld.nl

Vrijdag 7 februari volgt een verslag van dag 2 van deze studiereis met o.a. een bezoek aan Preston Palace, De Beerze Bulten, Landal Land van Bartje en Hof van Saksen

Voor meer achtergrondinformatie en kennis kunt u terecht bij de organisatie achter deze studiereis: www.pleisureworld.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *