Hotels winnen marktaandeel verblijfsrecreatie dankzij lagere marges

De hotelsector is gaan werken met lagere marges en heeft de prijzen omlaag gebracht om in ieder geval de bezettingsgraad enigszins op peil te kunnen houden. Dit er mede toe geleid dat de concurrentiepositie van hotels in vergelijking met andere toeristische logiesvormen (B&B’s, bungalowparken) is verbeterd. Dat blijkt uit de sectoranalyse Leisure van ABN AMRO.

hotel roomHet aandeel overnachtingen in hotels in vergelijking tot het totaal aantal overnachtingen in toeristische logiesvormen in Nederland groeide van 22,1% in 2008 tot 23,7% in 2011. Vooral bij korte vakanties wisten hotels veel terrein te winnen. Het marktaandeel steeg hier van 35,9% in 2008 tot 39,1% in 2011. Vooralsnog lijkt hier vooral de regio Schiphol/Amsterdam hiervan geprofiteerd te hebben, met name door de toename van het aantal betaalbaardere 3-sterren kamers, maar ook voor hotels in andere regio’s is dit een goed voorteken. Hoewel de kamerprijs ook Schiphol/Amsterdam nog iets lager ligt dan voor de crisis, lijkt de markt hier inmiddels hersteld met bezettingsgraden die het oude niveau benaderen. Vooral de zakelijke markt lijkt hier, hoewel op een voorzichtiger niveau dan eerst, weer volop te draaien.

Lees de hele analyse Leisure (eigenlijk vooral gericht op de hotelsector) van ABN AMRO op:
https://insights.abnamro.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *