Hans Haerkens, secretaris van Gastvrij Nederland, heeft het afgelopen jaar vooral veel energie gestoken in het samenbrengen van zeer diverse partijen in de gastvrijheidssector: “Als de partijen onderling verdeeld zijn, dan maak je het de politiek niet makkelijker om keuzes te maken. Vandaar dat het van belang is om met alle betrokken partijen onze standpunten te bepalen..”
Toch zijn er inmiddels wel keuzes gemaakt. In de uitvoeringsagenda staan 30 op te pakken kansen. Die worden, verdeeld over vier jaar, aangepakt. Daarbij wordt gekeken naar prioriteit , politieke actualiteit en beschikbare expertise. Op dit moment staan toeristenbelasting en Holland-promotie hoog genoteerd.
Toeristenbelasting:
Hier is de eerste insteek: Afschaffen. Ondernemers weigeren het elk jaar vogelvrij te worden verklaard. Als dat niet lukt, dan is de next-best oplossing om er een doeluitkering van te maken die volledig ten goede komt aan toeristische ontwikkeling en gastheerschap.
bezuiniging Holland promotie van tafel
De huidige rijksbijdrage voor promotie van Nederland blijft bij alle (inter)nationale dynamiek keihard nodig. Deze wordt zeer goed besteed en genereert een maximum aan private gelden. Daarbij opereert het NBTC effectief en efficiënt en behoort het tot de basisinfrastructuur van de gastvrijheidseconomie. Als hybride organisatie, zeer gewaardeerd vanuit zowel het publieke als private domein, zijn ze buitengewoon relevant voor de vitaliteit van de sector.
Geen topsector
Daarop reageert Haerkens gelaten: “De gastvrijheidseconomie is groter dan menige topsector. We hebben van het kabinet de erkenning dat de gastvrijheidseconomie voorwaardenscheppend is voor het succes van de topsectoren. Immers zonder de vereiste quality of life houden we de kenniswerkers niet vast in Standort Nederland’.
Geen natuur en plattelandsrecreatie?
In de partijen die met elkaar aan tafel zitten bij Gastvrij Nederland ontbreken vertegenwoordigers uit de natuursector en de plattelandsrecreatie. Over de natuur is Haerkens duidelijk: “We willen het ondernemersgeluid laten horen en natuurorganisaties zijn geen onderdeel van de marktsector. Musea zitten wel aan tafel; je ziet bij deze organisaties op goede gronden steeds meer ondernemerschap ontstaan. Daarbij vormt de culturele scene een geïntegreerd deel van onze achterban.” En plattelandsrecreatie?
Haerkens: “We hebben een groot aantal, zeer diverse partijen bij elkaar, waarmee we vrijwel alle kleuren en smaken van het spectrum vertegenwoordigen. Voor de domeinen verblijf, vermaak en vervoer is Gastvrij Nederland met 50.000 ondernemers zowel voor stad als platteland heel herkenbaar.
Over Gastvrij Nederland
Gastvrij Nederland – Nationale Raad voor toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd – vertegenwoordigt 16 organisaties en branches in de gastvrijheidseconomie waarin zowel leisure als business zijn vertegenwoordigd.
Meer informatie: www.gastvrij-nederland.nl