In het Belgische waterbelevingscentrum Hidrodoe heeft men recent een reeks aan verbeteringen doorgevoerd om de diverse onderdelen van de dagattractie beter beleefbaar te maken voor mensen met een visuele beperking. Toegankelijkheid voor iedereen staat hoog in het vaandel bij Hidrodoe. Het management deelt dan ook graag haar ervaringen in de realisering van benodigde aanpassingen.
Hilde De Laet, manager Hidrodoe legt uit: “Iedereen is welkom in Hidrodoe. Dat klinkt heel eenvoudig en normaal, maar eigenlijk is het dat niet. Voor ons was het snel duidelijk; we willen voor iedereen een optimale bezoekerservaring creëren.”
Samen met Symfoon, het Vlaams blinden- en slechtziendenplatform, en met de steun van Toerisme Provincie Antwerpen, gingen ze aan de slag. Afgelopen dinsdag kwamen Jan en Léticia, twee ervaringsdeskundigen, op bezoek in Hidrodoe. Jan en Léticia hebben een visuele beperking. Léticia heeft een zeer beperkt zicht, Jan is volledig blind. Vanuit hun perspectief werd Hidrodoe grondig geanalyseerd op toegankelijkheid.
Toegankelijkheid stopt niet bij de toegangspoort
De eerste uitdagingen begonnen aan de bushalte, op zo’n 800 meter wandelafstand van Hidrodoe. “Het was ontwapenend om te zien hoe Jan en Léticia hun andere zintuigen volledig gebruikten om alles waar te nemen. De geuren en de geluiden van het bos dat je doorkruist, vallen ons niet meer op. Een les voor ons allemaal, dat de weg ergens naartoe, een geweldig deel van de beleving kan betekenen!”, zegt Natacha Buts, projectleider innovatie.
Eénmaal in Hidrodoe, waren Jan en Léticia onder de indruk van de inspanningen die Hidrodoe reeds bewust en zelfs onbewust hadden gedaan. “Zelfs de vloermat aan de inkom hielp hen, het gaf het begin van de inkomhal aan. De QR-codes met extra info bij de experimenten werden ook positief onthaald. Met een smartphone, wordt deze info voorgelezen en kan het zelfs vertaald worden.”, vertelt Natacha Buts.
“We hebben nog een hele weg te gaan”, zegt Hilde De Laet, “Dit bezoek was enorm waardevol. Met de inzichten en feedback van deze ervaringsdeskundigen zetten we opnieuw een belangrijke stap richting een inclusieve bezoekerservaring waar toegankelijkheid voorop staat.”
Op de website van Hidrodoe vind je alle info over de inspanningen die het waterbelevingscentrum doet inzake toegankelijkheid. Je vindt er een stappenplan voor mensen met autisme, een picto-museumkaart, en de toegankelijkheidstool van Toerisme Vlaanderen.
Meer informatie: www.hidrodoe.be/plan-je-dag/toegankelijkheid