Toeristen willen betalen voor minder drukte op bestemmingen

Het Experience Lab van Breda University, Tilburg University en KU Leuven hebben onlangs in opdracht van het Data en Development Lab (DDL) een onderzoek uitgevoerd naar de druktebeleving onder toeristen. Onder de projectnaam: “Experiencing overtourism: emotions, behavioural intentions and policy opportunities at crowded situations” is deze druktebeleving in kaart gebracht.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat een optimale drukte die toeristen prettig vinden bestaat. Drukke plekken worden niet altijd als fijn ervaren, maar te rustige plekken ook niet. Toeristen zijn zelfs bereid te betalen voor een optimaal drukteniveau. Daarnaast willen toeristen hun reisgedrag aanpassen als het ergens te druk wordt. Als ze al ter plekke zijn, dan laten ze zich graag sturen door real-time informatie.

De onderzoekers hebben voor deze studie de emotionele response gemeten op drukte. De respondenten kregen via een VR-bril 360 graden beelden van drukke plaatsen te zien. Het onderzoek heeft bewijslast gegeven voor sturingsmogelijkheden en kan door bestemmingen worden gebruikt om drukte goed te managen.

ead-onderzoeker Marcel Bastiaansen:
“Dit onderzoek draagt bij aan leefbare toeristische bestemmingen en past daarmee naadloos in ons onderzoeksprogramma ‘Leisure for a better society’. Toeristische trekpleisters als bijvoorbeeld Amsterdam, Kinderdijk of Volendam dreigen bijna letterlijk onder de voet te worden gelopen. Met alle sociale en maatschappelijke problemen van dien. Als je vanuit een belevingsperspectief kunt bijdragen aan het vinden van beleidsoplossingen draag je ook weer bij aan een betere samenleving.”

Reactie van Maya Janssen van Amsterdam en Partners:
“Ook dit waardevolle onderzoek naar Crowding, uitgevoerd door BUas, onderstreept dat spreiden in tijd en ruimte werkt. Dit zowel voorafgaand aan de reis naar als ook ter plekke op drukke bestemmingen zelf. Het vraagt om actuele, relevante informatie gecombineerd met handelingsperspectief, inspiratie en activatie om nieuwe plekken te ontdekken. Bezoekers willen graag hun reisgedrag aanpassen als het ergens té druk is, want dat vindt niemand prettig. Deze learnings nemen wij weer mee in onze pilots gericht op het tegengaan van drukte en overlast door bezoekers in te drukke gebieden zoals de binnenstad, en zo dragen we met elkaar bij aan een duurzame bezoekerseconomie.“

Bron en meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *