SVR maakt serieus werk van logies bij de boer

De SVR is van oudsher bekend van het ‘kamperen bij de boer’. De afgelopen jaren boden de SVR-locaties steeds vaker ook verhuuraccommodaties aan. Vandaar dat er in de loop van maart ook een platform wordt gelanceerd voor de verhuur van logiesaccommodaties. Het past uitstekend in de verdere professionalisering van het toeristisch aanbod op het platteland.

Een van de SVR kampeerbeurzen

Bas van Mill, de voorman van de SVR, legt uit dat de verhuuraccommodaties nu ook al op de website www.svr.nl staan: “Daar was het echter wel lastig te vinden. De website was vooral bedoeld om campings te vinden en in een voetnoot werden daar ook verhuurmogelijkheden bij vermeld. Op het nieuwe platform www.hurenbijdeboer.nl worden koppelingen gemaakt met reserveringssystemen van de verhuureigenaren, zodat we altijd een overzicht bieden van de beschikbare accommodaties.”

De nieuwe website gaat van start met zo’n 500 accommodaties, en wordt na de lancering langzaam verder uitgebouwd.

Waarom zijn jullie met dit initiatief gestart?

Folders ‘hurenbijdeboer’ zijn al gedrukt

Van Mill: “Allereerst zien we dat er vanuit de consument veel vraag is naar verhuuraccommodaties. Bij de SVR zijn niet alleen bedrijven aangesloten; we hebben ook een uitgebreid netwerk van donateurs. We zien dat mensen op een bepaalde leeftijd stoppen met kamperen, maar nog wel graag naar op vakantie willen in een iets comfortabeler accommodatie. Met het nieuwe platform kan deze doelgroep ook langer donateur blijven van de SVR. Met het donateurschap krijg je immers een korting van € 2,50 per dag op je boeking.  Daarnaast bieden steeds meer kampeerboeren een verhuurobject aan. Dat varieert van een kamertje in de boerderij tot een pod of safaritent. Het past bij de verdere professionalisering van onze deelsector. Van de aangesloten bedrijven heeft inmiddels zo’n 50% geen actieve boerderij meer en men wordt daarmee steeds afhankelijker van inkomsten uit toerisme.”

Hoe gaat het met de ontwikkeling van plattelandstoerisme?

Van Mill: “De sector groeit als kool. We hebben op onze drie kampeerbeurzen bijna 30.000 bezoekers ontvangen. (red.:  De Vakantiebeurs in Utrecht trok dit jaar 71.000 bezoekers) Het platteland is echt in trek en de gasten waarderen vooral de persoonlijke aandacht die je bij de kleinschalige campings op het platteland nog volop krijgt. Het gros van de campings biedt tussen de 25 en 40 kampeerplekken, maar we zien wel dat er langzaamaan ook wel wat grotere bedrijven ontstaan. Ook zijn wij een partij waar mensen tegen een bescheiden tarief een vakantie kunnen vieren.”

En groeit het aantal campings ook nog altijd?

Van Mill: “Nu de bestaanszekerheid van boeren in Nederland onder druk staat, zien we dat steeds meer agrariërs zich oriënteren op een verdienmodel in de verblijfsrecreatie. We hebben nog nooit zoveel informatiebrochures verstuurd als afgelopen jaar. En op onze beurzen waren er ook diverse bedrijven die zich kwamen oriënteren. Aan de andere kant zien we dat er op diverse populaire toeristische locaties ook door projectontwikkelaars wordt gekeken of een camping kan worden opgekocht en omgebouwd naar huisjespark.”

Fien en en Teun en de SVR

Plannen voor de toekomst?

Van Mill: “Die zijn er zeker. We zien dat een verblijf op een kampeerboerderij ook bijdraagt aan meer begrip voor het platteland en de plek waar je voedsel vandaan komt. Met Van Hoorne Entertainment zijn we al druk in de weer om hun populaire karakters Fien en Teun te koppelen aan kampeerlocaties. We willen in de toekomst samen met directeur Michael van Hoorne ook graag bekijken of we nog meer kunnen doen om kennis en begrip over het platteland verder te stimuleren. We willen daarnaast ook meer energie steken in het verbeteren van de kwaliteit van de bedrijven die bij ons zijn aangesloten, bijvoorbeeld door het organiseren van kennisbijeenkomsten.”

Van Mill had tijdens ons interview nog niet gehoord over de plannen en het onderzoek van het NBTC om plattelandstoerisme in Nederland een impuls te geven; “Wel bijzonder dat wij niet zijn benaderd om mee te denken als veruit de grootste aanbieder van accommodaties op het Nederlandse platteland.”

Over SVR

Bij de SVR zijn op dit moment zo’n 2000 accommodaties aangesloten. De SVR is ooit in Nederland begonnen, maar inmiddels is er aanbod in diverse Europese landen. Een sterk punt voor de marketing van de SVR zijn ook de 155.000 aangesloten leden. Voor € 10 ben je donateur van de SVR en ontvang je allerlei voordelen. De achterban is vaak ook echt fan van de SVR-campings en zorgen daarmee voor de nodige mond tot mond reclame.

Meer informatie: www.svr.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *