Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft onderzoek uitgevoerd naar de potentie van plattelandsvakanties in Nederland. Het animo blijkt bijzonder groot te zijn onder Nederlandse Duitse en Belgische vakantiegangers. Een van de opvallende conclusies: ‘campings’ staan niet in de top 3 van favoriete accommodaties.
De definitie van platteland in dit onderzoek is “Het landelijke gebied buiten de steden, waarbij landbouw en natuur een rol spelen.” Het verblijf op, of in de omgeving van een boerderij is een relatief klein deelsegment. Vooral de Duitse gast heeft interesse in deze vorm van plattelandstoerisme.
Een vakantiehuisje of bungalow is het meest overwogen type accommodatie tijdens een plattelandsvakantie. Duitsers overwegen daarnaast vaker een appartement. Vlamingen en Duitsers overwegen daarnaast ook vaker een hotel of pension. Het verblijf in een eigen kampeermiddel zien we terug op de vierde plek, nog na de Bed and Breakfasts. Andere trends:
- Relaxen en tijd doorbrengen in de natuur zijn voor de meesten de belangrijkste redenen om op plattelandsvakantie in Nederland te gaan.
- Wat betreft de omgeving vinden Nederlanders en Vlamingen vooral wandel- en fietsmogelijkheden van belang; Duitsers vinden ligging nabij water of de kust het belangrijkst.
- Qua activiteiten zijn wandelen, een stad of dorp bezoeken en fietsen de favoriete activiteiten van Nederlanders en Vlamingen; bij Duitsers staat het strand bezoeken op één. Daarnaast hebben Duitsers relatief veel interesse in het proeven en kopen van streekproducten.
- Nederlanders hebben het liefst voorzieningen om zelf te kunnen koken in hun accommodatie. Vlamingen en Duitsers hebben juist liever een horecagelegenheid in de buurt.
Tijdens de NBTC kennisdag Agrotoerisme, die woensdag 1 november plaatsvond in Culemborg, kregen de aanwezigen al een voorproefje op het rapport. Arjan Monteny, voorzitter van de LTO vakgroep Multifunctionele Landbouw (MFL) gaf daar ook een update van de bredere ontwikkelingen in de sector: “De Multifunctionele landbouw is de afgelopen 10 jaar met zo’n 30% gegroeid. De meeste MFL ondernemers zijn vrouwen en we zien daar zeer veel vernieuwend ondernemerschap. Voor de boerderijen is het ontwikkelen van toerisme wel een stap die ingrijpend is. Het is een totaal andere andere sector als het boerenbedrijf.”
Meer informatie: NBTC onderzoek plattelandsvakanties – november 2023