Succesvolle zomer voor de Nederlandse hotelsector

Hoteliers in Nederland sluiten de zomer met succes af. De accommodatiesector meldt namelijk een significante stijging in de bezettingsgraad en de gemiddelde dagtarieven (ADR). Het begrip ‘revenge travel’ – een toename van het aantal vakanties na een periode van beperkt reizen – heeft een vlucht genomen.

Dit blijkt uit onderzoek van de European Accommodation Barometer 2023 van Statista, gespecialiseerd in markt- en consumentendata, in samenwerking met Booking.com. Toch zijn er zorgen over de toekomst van hotels op het gebied van economie, AI en herstel na de coronapandemie.   Uit het onderzoek blijkt dat drie op de vier Nederlandse hoteliers aangaven dat hun bezettingsgraad was gestegen, terwijl dit tijdens de voor de zomer slechts een op de twee hoteliers was. Meer dan twee derde van hen meldde dat de ADR was gestegen, met een toename van ruim 38% vergeleken met de zomerronde. Deze sterke stijgingen tussen de zomer- en herfstrondes van de barometer duiden op uitstekende prestaties in de afgelopen zes maanden.

De toekomst van hoteliers

Ondanks positieve ontwikkelingen zijn Nederlandse hoteliers voorzichtiger over de huidige economische situatie, waar 70% deze als goed of zeer goed beoordeelt, in vergelijking met 86% in de zomer en 88% in de herfst van 2022. Slechts 2% beschouwt de situatie als slecht. Toch blijft het optimisme over de toekomst hoog, met 66% van de hoteliers positief over de komende zes maanden, een stijging in vergelijking met eerdere metingen. Opvallend is dat 78% van de hoteliers een sterke stijging in hun bezettingsgraad heeft ervaren in de herfstronde, tegenover 49% in de zomerronde.

Investeringsniveau blijft gelijk

De investeringen in de Nederlandse accommodatiesector blijven stabiel, met 79% van de hoteliers die van plan zijn een vergelijkbare hoeveelheid te investeren als in de afgelopen zes maanden. Slechts 12% overweegt hun investeringen te verhogen, en slechts 6% van hen wil hun investeringen verminderen, wat wijst op een stabiele markt. Deze bevindingen benadrukken de focus op consistente investeringen en groeiende interesse in digitale transformatie en duurzaamheid bij de respondenten.

Overheidsbeleid wordt als gunstiger gezien

Nederlandse hoteliers hebben een positievere kijk op het overheidsbeleid in vergelijking met Europese collega’s, en dit vertrouwen groeit. 46% van de Nederlandse hoteliers beschouwt het beleid als gunstig voor hun bedrijf, terwijl slechts 23% het tegenovergestelde denkt. Soortgelijke trends zijn te zien in andere Europese landen, mogelijk als gevolg van afnemende pandemische beperkingen. Investeringen in bestemmingsmarketing en reissectorgericht onderwijs worden als gunstig beschouwd, maar hoteliers tonen minder enthousiasme voor belastingen en algemeen economisch beleid.

Europese trends

Hotels hebben de afgelopen zes maanden een sterkere stijging in kamerprijzen en bezettingsgraden (15 en 8 procentpunt) gezien in vergelijking met vakantiewoningen. Het toekomstige vooruitzicht geeft een 10 procentpunt verschil aan tussen hotels en vakantiewoningen, waarbij hotels het meest profiteren van het herstellende toerisme. Er blijft echter een ongelijke verdeling in het hotelsegment, behalve wat betreft recente bedrijfsontwikkelingen, waar het verschil 14 procentpunt bedraagt. In de zomerbarometer van 2023 varieerden de verschillen tussen 15 en 20 procentpunt.

Kansen na COVID

Na COVID-19 ziet de accommodatiesector kansen in het aantrekken van gezinnen en internationale reizigers. Hoteliers waarderen post-pandemie reizen meer (59%) en richten zich op authentieke lokale ervaringen. Aanbieden van on-site eten en drinken is succesvol, met nadruk op veganistische/vegetarische opties en duurzame verpakkingen. Financiële zorgen blijven, met hoge energiekosten en personeelstekorten als uitdagingen voor de Nederlandse accommodatiesector, naast afvalvermindering en duurzaamheid.

AI is geen vervanging

Nederlandse hoteliers blijven terughoudend met AI, met slechts 17% die het momenteel gebruikt. Slechts 16% is van plan om AI in de komende zes maanden te implementeren, in tegenstelling tot 32% in de EU. In plaats daarvan focussen ze op digitale platformvermeldingen, gerichte kortingen en een verbeterde accommodatie-ervaring. Bijna 53% ziet digitale platformvermeldingen als de beste manier om bezettingsgraden te verhogen, terwijl 48% gerichte kortingen verkiest. Hoteliers zijn optimistisch over herstel na de pandemie, met AI als een van de vele digitale hulpmiddelen.

Over de European Accommodation Barometer 2023

Booking.com heeft Statista opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren naar Europese reisaccommodaties in 2023, waarbij belangrijke onderwerpen als economische situatie, operationele kaders, bedrijfsontwikkeling, investeringen en financiering, digitalisering en duurzaamheid aan bod komen.  Deze derde editie van de Europese Accommodatiebarometer is gebaseerd op een enquête onder 940 ondernemers en managers in de Europese accommodatiesector. Deze wordt gezamenlijk uitgevoerd door Booking.com en Statista. In de steekproef zijn 90 respondenten uit Nederland opgenomen.

Bron en meer informatie: www.statista.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *