Stevige groei voor hotels Rotterdam eerste half jaar 2015

In de schaduw van toeristenmagneet Amsterdam, blijkt ook het aantal hotelgasten in Rotterdam stevig te groeien. Maar waar Amsterdam sterk leunt op het internationaal toerisme, is Rotterdam vooral populair bij bezoekers uit Nederland en de zakelijke markt.

De Oude Haven van Rotterdam (foto: Ossip van Duivenvbode)
De Oude Haven van Rotterdam met de kubuswoningen (foto: Ossip van Duivenvbode)

Het aantal hotelgasten in Rotterdam nam in het eerste half jaar van 2015 met 13,8 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. De hotels trokken het eerste half jaar bijna een half miljoen hotelgasten, zo blijkt uit de voorlopige CBS-cijfers. Daarmee is Rotterdam de tweede hotelstad van Nederland. Aantal hotelgasten in het eerste half jaar van 2015: Amsterdam: 3.191.000, Den Haag: 407.000, Utrecht: 158.000, Maastricht: 274.000 (Bron: cbs statline)

Het aantal hotelovernachtingen steeg in de eerste helft van 2015 met 8,6 procent naar 782.000 overnachtingen. De meeste hotelgasten kwamen uit eigen land (67 procent). De grootste groep internationale hotelgasten kwam deze periode uit Duitsland en Groot-Brittannië (beiden 8 procent) en België (6 procent).

Het groeiend toerisme in de stad is ook te zien in de cijfers van Rotterdam Info, het bezoekerscentrum van Rotterdam. De twee vestigingen in de stad (op Rotterdam CS en aan de Coolsingel) trokken de eerste negen maanden van dit jaar ruim 350.000 bezoekers, een stijging van 11,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook de verkoop van het aantal citymaps en de Rotterdam Welcome Cards nam fors toe.

Wethouder Maarten Struijvenberg (werkgelegenheid en economie): ,,Het is goed om te zien dat het toerisme ook na het succesjaar 2014 blijft aanhouden. Toerisme levert banen op in sectoren als de detailhandel en de horeca en specifiek voor jongeren en lager opgeleiden, groepen die vaak moeilijker aan een baan kunnen komen. Daarom is het van belang dat we als stad blijven investeren in het aantrekken van zowel het zakelijk als het toeristisch verblijfsverzoek.”

Het zakelijk toerisme vormde in de eerste helft van 2015 de grootste groep hotelgasten (56 procent). Vanwege haar hogere uitgavepatroon is dit een aantrekkelijke bezoekersgroep voor de stad.

Het aantrekken van het zakelijk toerisme is daarom een van de speerpunten van Rotterdam Partners, verantwoordelijk voor de promotie van Rotterdam. Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners: ,,Naast het promoten van Rotterdam als stad met een rijk architectuur, kunst en cultuur, festival en sportaanbod, richten we ons specifiek op het aantrekken van congressen en zakelijke evenementen die passen binnen de economische pijlers van Rotterdam. Zo brengt de World Dairy Summit 2016 die we naar Rotterdam hebben gehaald 1500 deelnemers naar de stad die hier straks hun geld uitgeven in hotels en horeca. Daarnaast zet het congres Rotterdam internationaal weer op de kaart als de stad waar iedereen die iets met de voedselketen heeft moet zijn.”

Eric Slabbekoorn (general manager Thon Hotels Rotterdam) namens de Rotterdamse Hotelcombinatie: ,,Voor de hotels is het duidelijk merkbaar dat Rotterdam in trek is als toeristische bestemming. Zelfs met het toegenomen aantal hotelkamers van de afgelopen jaren. En we zijn optimistisch dat deze stijgende lijn ook in de tweede helft van 2015 doorzet. De zomer zag er goed uit en dit najaar heeft de stad bovendien mooie trekkers, zoals grote blockbusters in de musea en een aantal grote congressen.”

Toeristische Barometer
De bezoekcijfers zijn terug te vinden in de Toeristische Barometer Rotterdam. In deze online database worden de maandelijkse bezoekcijfers van verschillende sectoren in kaart gebracht. De barometer bevat verblijfcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), bezoekcijfers van attracties, musea en evenementen en het inkomend toerisme op Rotterdam The Hague Airport. Rotterdam Partners is beheerder van de Toeristische Barometer Rotterdam.

Bron en meer informatie: www.rotterdampartners.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *