De gemeente Amsterdam heeft een rechtszaak gewonnen over de loting die zij wil toepassen om rondvaartschepen uit de vaart te halen. Vooral de kleinere Amsterdamse reders reageren verbijsterd op de uitspraak. Met een beetje pech kan hun hele bedrijf worden opgedoekt na een slechte loting.
Zie ook: Gemeente speelt Russisch Roulette met Amsterdamse toeristische rederijen
De groep van reders die de maatregelen van de gemeente aanvecht geeft aan dat zij in hoger beroep willen gaan bij de Raad van State
Maatregel bedoeld tegen toeristische overlast
In een nieuwsbericht geeft de Rechtbank van Amsterdam een toelichting op haar besluit:
Amsterdamse reders van rondvaartboten en kleinere (onbemande) vaartuigen krijgen ongelijk in hun verzet tegen het nieuwe gemeentelijke vergunningstelsel over hun bootexploitatie. De omzetting van de exploitatievergunning voor passagiersvaart van onbepaalde naar bepaalde tijd is namelijk niet in strijd met het (on)geschreven recht. Dat heeft de rechtbank bepaald in 60 zaken.
Het college van burgemeester en wethouders gaat er terecht van uit dat de leefbaarheid in de stad onder druk staat vanwege de grote bezoekersaantallen. Om de groei daarvan tegen te gaan, treft het college diverse maatregelen. Een vergunningenplafond instellen voor de passagiersvaart is daar één van. De rechtbank is het met het college eens dat het algemeen belang van een leefbare stad zo’n dringende reden is dat het terecht is dat het aantal vergunningen wordt gemaximeerd.
Lees verder op Rechtspraak.nl
Reders aangeslagen: Uitspraak is ongehoord
We spreken met Frans Heijn, een eigenaar van een elektrische Salonboot. Hij was elf dagen aanwezig in de rechtbank om de standpunten van de reders toe te lichten. Heijn vertelt dat de reders zijn aangeslagen door de uitspraak: “Het oneerlijke aan het systeem van de gemeente is dat vooral de kleine reders zwaar worden geraakt. Iedereen verliest straks zijn vaarvergunning en de gemeente zal door loting beslissen wie een vaarvergunning terugkrijgt. Bedrijven met een grote vloot zullen waarschijnlijk een deel van hun schepen verliezen. Als je een kleine reder bent, zoals ik, dan kun je bij ‘pech’ je hele bedrijf verliezen. Ik heb een oude historische salonboot opgeknapt en duurzaam gemaakt door de boot elektrisch te laten varen. Dat is een hele investering geweest. De afgelopen jaren, tijdens de coronacrisis, heb ik niet de mogelijkheid gehad om de investering terug te verdienen. En ik ben niet de enige in deze situatie. Van de 86 reders in Amsterdam zijn er 50 met slechts één boot. De gemeente Amsterdam wil wel gewoon in 2024 starten met dit absurde lotingssysteem. Wat ik ook als oneerlijk ervaar is dat we tegenover een organisatie zitten die dure advocaten inhuurt (Pels Rijcken) en alle tijd heeft. Wij zijn ondernemers die onze bedrijven moeten verlaten om voor onze rechten op te komen.”
Ook over de uitspraak van de rechter was Heijn teleurgesteld: “We hebben gewezen op vele fouten in de onderbouwing van de regeling door de gemeente Amsterdam. De feiten en aannames kloppen voor een groot deel niet. Ik snap niet dat de rechter dat niet heeft meegewogen in de uitspraak.”
Eén reactie
Alle grote rechtszaken (ook trijber) zijn eerst verloren bij rechtbank en gewonnen bij Raad v State. Dit komt ook goed.